Alice
    Hej!
    Jag går sista året på ett naturbruksgymnasium där jag läser häst samt samhäll.
    Jag har precis avslutat en franska kurs på hermods då skolan inte erbjuder moderna språk. Tyvärr klarade jag inte kursen och fick F. Jag undrar nu om detta kommer synas på mitt betyg? Anledningen till att jag undrar detta är för att jag redan sedan innan läser mer än 2500 poäng, tror jag läser uppemot 3000 poäng. Hur kommer det stt påverka mitt meritvärde? Kommer det överhuvudtaget att synas?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alice,

    se i din individuella studieplan - vad som står om kursen som du fick F i (om den står som "individuellt val" eller som U-kurs, utökad). Det spelar stor roll, om kursen lästes som Individ.val eller som U-kurs.
    Prata med syv på din skola.
    Om du kan få den kursen med F-betyg som U-kurs, då kommer den inte påverka ditt meritvärde.
    I annat fall kommer ditt meritvärde påverkas negativs.

    Vänligen
    L.

    Liselotte