Sara
    Hej,
    Jag tar min gymnasieexamen på komvux i Humanistiska programmet inom några dagar och har godkänt i alla ämnen förutom naturkunskap 1b. Visst ör det så att jag kan ha en examen trots ett F i Naturkunskap? Jag har många utökade kurser så min fråga är. Hur kan jag göra för att få tillbaka meriten för naturkunskaps kursen som jag kommer få F i? Jag har panik just nu och vet inte vad jag ska göra efterosm jag trodde att jag skulle få godkänt i Nk1b...

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    se Programplan för Humanistiska programmet >> och du ser att Naturkunskap 1b finns under "Gymnasiegemensamma ämnen", vilket betydet att det är det absoluta kravet att den kursen finns med sitt betyg i examensbevis från HU. Det går ha F betyg, vilket drar ner ditt jämförelsetal. Om du höjer till E i Nk1b, får du + 0.4 på ditt jämförelsetal; om du får D betyg i den kursen, höjer du (från F till D) med + 0.5.
    Så, det enda du kan göra är att försöka få godkänt betyg i nk1b.
    Dock går det kanske att komma in på en eftergymnasial utbildning även med F i nk1b - men bara till de utbildningar, där den kursen ej krävs för Särskild behörighet.

    För konkurrens om plats på högskola - var god gör Högskoleprovet;
    du kan söka läsa nk1b på komvux eller bedriva självstudier och söka var du kan göra prövning i den kursen.

    • : så jag kan ha F i nk1b och fortfarande fåen examen?
    • : förlåt om jag missförstår jag är bara väldigt stressad och panikslagen
    • Julia : Om du, för övrigt, har godkända betyg och endast f i nk1b, så uppfyller du kraven för examensbevis och får då ut ditt examensbevis.
    • Julia : Är det så att du behöver Komplettera din ansökan till högskola senast 20 juni? Kräver din utbildning på högskolan, för Särskild behörighet, nk1b - i så fall är du Obehörig, men om din utb. på högskola Ej kräver nk1b, kan du komma in även med F i nk1b.
    • : okej. men jag har några 100p kurser som är utökade , kan jag få meritvärde för de ?
    • Anna : U-kursernas betyg räknas in endast i två fall: om just den kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng .
    Läs alla kommentarer