Alexander
    Hej! Jag gick inte ut med jätte bra betyg, ca 11 i meritpoäng (med f i spanska 1 & 2). 2018 så tentade jag upp 6 ämnen och ligger numera på typ 14 i meritpoäng. Jag har fortfarande F i spanskan, och den sänker mig rejält. Att plugga spanska via hermods (online) är väldigt svårt, finns det några andra möjligheter? Kan jag t.e.x byta ut spanskan mot ett annat ämne, eller ett annat språk?

    Jag har en gymnasieexamen på samhällsventenskapliga linjen.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    om du har Examensbevis, då kan du inte byta ut kurser, utan måste tyvärr få högre betyg i exakt samma kurser - för att de nya betygen ska räknas in, i stället för de gamla betygen.
    Om din kommun erbjuder endast distansstudier i spanska - kan vi bara beklaga.

    Jag gissar att du vill höja meritvärde för att komma in på någon högskoleutbildning.
    Har du i nuläget max i meritpoäng? alltså, har du godkänt betyg i engelska 7 och i högre kurser i matte? Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Jag vill också påminna om att man kan komma in på en högskoleutbildning via Högskoleprovs-kvoten, HP och om att det finns eftergymnasiala utbildningar även inom andra skolformer, som t.ex folkhögskola, KKU och yrkeshögskola. Inom de skolformer (folkhögskola, KKU och yrkeshögskola) spelar betygen endast en "viss roll" men andra saker kan vara mycket viktigare för att få plats på utbildningen, ex. resultat av tester/intervjuer/arbetsprover eller tidigare arbetslivserfarenhet.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ett sätt att ”bli kvitt” spanska-kurserna vore att på komvux läsa mot yrkesexamen ex som undersköterska; även om du redan har högskoleförberedande examen, är det inte förbjudet att ta ut examen inom ett praktiskt yrke och i det examensbeviset behöver du inte alls ha några kurser i moderna språk. Det tar dock tid att uppnå kraven för yrkesexamen - det tar i bästa fall ett år på heltid.

    Ännu ett annat förslag är att söka till allmänna kurser på folkhögskolorna där man på ett år, som snabbast kan få omdöme om grundläggande behörighet.