Erik
    Undrar om jag kan söka till komvux som 19 åring. Och vad är den bästa steget att göra nu?
    • Julia :

      Det kan också finnas möjlighet att rektor ansöker om förlängd studietid för dig och du skulle i så fall kunna läsa på din gymnasieskola även under nästa läsår. Det är fördelaktigt för dig på flera olika sätt: du förlorar inte betyget i idrott-och-hälsa1 (om du har högt betyg i den kursen, är det synd att förlora det; i examensbevis från komvux får ej det betyget ingå);
      som gymnasieelev får du också gratis lunch på skolan och åk-kort; det får man inte som komvux-studerande;
      på din gymnasieskola får du garanterad studieplats; det får du inte på komvux; till komvux söker du och kan bli antagen eller får svar Platsbrist, eller ngt. annat svar att du inte kan antas.
      *** OBS! det finns inte ngn automatisk rätt att få fortsätta läsa på sin gymnasieskola efter 3 års-studietid; det är mycket möjligt att du inte får, men jag skulle i ditt ställe fråga och  be om att din skola försöker fixa det åt dig.
      I vilket fall - se redan nu info om komvux i den kommunen där du är Folkbokförd: datum för ansökningsperiod; öppet-tider; om det finns Drop-in; kontaktuppgifter som tel.nr och e-post mm.

    • : Så om jag inte får ett års studietid i gymnasieskolan och väljer söka till komvux, kommer mitt idrott och hälsa1 betyg att försvinna?
    • Anna : Betyget kommer inte "försvinna" men det får inte ingå i Examensbevis från komvux (ändring i reglerna sedan 1 jan 2017). Detta pga undervisning i idrottskurser ej förekommer inom komvux.
    • Anna :

      Satta betyg gäller tillsvidare (som Enskilda betyg) och om du t.ex komer söka till Fysioterapeutprogrammet eller till Idrottslärar-utbildningen (där just Idrott-och-hälsa 1 kurs krävs för Särskild behörighet) då behöver du "plocka fram" betyget i Idrott-och hälsa1 och det betyget kommer även räknas in i ditt jämfrelsetal (för konkurrens om plats på utb.), men om du får examensbevis från komvux och söker utbildningar på högskola som ej kräver specifikt Idrott1 (och det är absolut majoritet av utbildningar) då är det som om du inte läst den kursen, över huvudet taget.

    • : Ok, vill bara veta nu: jag har gått Sam beteende linjen och vill söka till yrkeshögskola som redigerare. Undrar om det finns möjlighet för mig att komma in på något sätt? Utan komvux? Eftersom tänker mig det är en yrkeshögskola där kraven inte är lika hög som universitet etc.
    • Anna : Det kan ju gå. Men om det blir tuff konkurrens om platserna, t.ex 25 sökande per plats som alla har gymnasieexamen (och du har inte) så kan utbildningsanordnare sortera bort dig direkt i så fall... eller så uppvisar du så lysande imponerande arbetsprover så att de bedömer att just du måste få plats före alla andra, trots avsaknad av examensbeviset. Så funkar det inom yrkeshögskola: har man "gått" på gymnasiet i 3 år så har man "gymnasiekompetens" för yrkeshögskola, i princip (det är inte så noga med den saken); sedan kräver vissa yh Vissa specifika kurser godkända... och sedan är det Bedömningar, arbetsprover, tester, intervjuer, personligt brev (där du förklarar varför du vill satsa just på detta) som kan bli avgörande för vem som blir Antagen, ställt i Reserv eller "avvisad" med motivering "obehörig" eller någon annan motivering.
    • Anna : är det detta yrke - https://www.framtid.se/yrke/redigerare som du är intresserad av?
    • : Aa precis detta yrke är jag jätte intresserad av.
    • Mikael : Det är bra att du vet vilket yrke du är intresserad av! Dock kan det vara så att man under en period måste jobba med "vad som helst", bara för att försörja sig. All arbetslivserfarenhet är bra att ha. Sök jobb, alla jobb. Sök komplettera på komvux. Sök "allt överallt" - du kan givetvis också kontakta yh-ansvariga för specifika utbildningar, även om ansökn.perioden är slut. Mycket möjligt dock att de svarar att man får söka i tid. Men det är inte förbjudet att fråga. Lycka till!
    • : Min plan är att jobba ett år, vart som helst. Sedan vill jag börja plugga på medieinstitutet om redigering. Dock är osäker om jag ska söka till komvux.
    • Mikael : Sök jobb och sök plugga på komvux. Det kan inte skada. Det går ju att tacka Nej till utbildningsplats och till jobb-erbjudanden, men för att kunna Tacka Nej måste man först få ett konkret erbjudande. Och då måste man söka först!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du får Studiebevis från gymnasiet, är du i så fall inte för ung för att läsa på komvux. Vad vill du göra i framtiden, vad är ditt mål i arbetslivet?

    Är det den här yh som du vill läsa - https://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/redigerare/ ?

    den kräver särskild behörighet i form av godkända betyg i engelska 6 och svenska 2. Sedan är det konkurrens om platser... och har man examensbevis, är det fördelaktigt, för att i så fall har man fullständig Gymnasiekompetens.
    Men det kan inte uteslutas att ha tur och kunna komma in på en yrkeshögskoleutb. även utan examensbevis.

    Om att söka yrkeshögskoleutbildningar...
    t.ex nordens-folkhogskola-biskops-arno/fotograf-bildjournalist har 18 studieplatser (och folk från hela Sverige söker dem). Utbildningsperiod har redan varit och jag tror inte de tar emot ansökningar nu; start som finns beviljad av Myh, myndigheten för yrkeshögskola är endast i aug2019; om det blir några fler starter på den yh är i dagens läge - oklart; besked kommer i slutet av januari 2020, då får man se om det blir någon fortsättning på den utbildningen...

    den här yh - utbildning/medieinstitutet/redigerare har 35 studieplatser och det finns beviljade starter: sept 2019, 2020 och 2021 (en start per år) och till de 35 platser söker folk från hela Sverige. Att Just Du kommer in - kan ju hända, men då måste du
    - söka i tid (ej missa ansökningsperiod);
    - ha "bra"/imponerande "portfölj" att kunna visa upp;
    - försöka ha så höga betyg och övriga meriter som möjligt;
    - försöka skaffa erfarenhet inom rätt bransch (genom jobb eller praktik);
    och sedan hålla tummarna hårt!
    Det är få platser och många söker. De som kommer in behöver inta ha examensbevis, men då har de kanske 10-årig erfarenhet av att ha jobbat som redigerare (en obehörig/självlärd sådan) eller har imponerande meriter på andra sätt - kan visa upp egna projekt mm.
    Det är absolut inte självklart att komma in på någon utbildning som man söker. Efter det att ansökningsperioden är slut, så tar de flesta inte emot ansökningar. Då får du vänta ett år tills nästa möjlighet att söka dyker upp. Under tiden är det ju bra att försöka - på olika sätt - skaffa sig så många meriter som möjligt (och att uppnå kraven och ta ut Examensbevis är en bra merit).

    • : Hur får jag studiebevis från gymnasiet? Jag har fått godkänt på engelska och matte men inte svenska alltså har jag ingen examen i det, därför undrar jag om jag kan söka till komvux oavsett om jag har f i svenska. Mina framtida planer är att bli redigerare, alltså plugga yrkeshögskola.
    • Daniel : Till yrkeshögskola kan du komma in även utan examensbevis och godkänt betyg i svenska 3.
    • : Så då behöver jag inte gå på komvux om jag fått F i svenska 3, men går i samhällsvetenskapsprogrammet?
    • Anna : Om du kommer in på en yrkeshögskoleutbildning - Har du redan sökt? - och läser hela utbildningen med godkänt resultat, får du yrkeshögskoleexamen sen och förhoppningsvis, får jobb direkt; men om du någon gång vill komma in på högskola/universitet, kommer du behöva få godkänt betyg i svenska 3 och ta ut examensbevis från komvux.
    • : Jag vill inte plugga i högskola/universitet utan jag sökte från första början fel genom att söka till samhällsvetenskapsprogrammet när jag är intresserad av redigering. Jag vill forsätta mina studier genom att gå yrkeshögskola och jobba därefter som redigerare direkt. Om det är så att jag inte behöver godkänt betyg i svenska 3 så går jag inte till komvux.
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig - var god läs ovan.
    • Anna : Den här yh https://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/redigerare/ har 35 studieplats och intag en gång om året; folk från hela Sverige söker till de 35 platserna. och den här yh: https://www.yhguiden.se/utbildning/hyper-island1/motion-creative har också 35 platser och än så länge finns det beviljad start endast 5 aug 2019, men ej någon start senare... Man kan tänka sig stor konkurrens om varje utbildningsplats.
    • : Precis vill söka precis som den länken du gav mig. Så det du försöker åstadkomma med är att jag kan söka till redigering i yrkeshögskola men att sannolikheten inte är lika stor eftersom det är konkurrens om platser samt att det är en fördel att ha examen såsom i svenska 3
    • : Så vad tycker du är bästa steget att göra just nu, sitter i blåsvärder och har ingen aning vad jag ska göra?
    • Anna : Sök allt överallt! Sök till komvux! sök till yrkeshögskolorna! sök till folkhögskolorna! sök jobb! - det är inte förbjudet att söka allt överallt samtidigt. Att man söker betyder tyvärr inte att man kommer in. Om du har tur och kommer in på flera ställen, kan du då välja sen... om du kommer in endast på ett ställe, då tar du den chansen som du får. Lycka till!
    • : Vill söka allt, men måste vänta på mina betyg efter 5 juni. Vill söka till komvux men via denna länk påstår de att jag inte kan söka förrän jag blir 20 år. https://komvux.stockholm.se/vux/Vux/start
    • Anna : På den sidan du länkar till läser man bl.a: Har du gymnasieexamen eller studiebevis från gymnasiet får du börja på komvux även om du är under 20 år.
    • : Men jag kommer ju inte ha någon gymnasieexamen eftersom kommer få f i svenska 3 kursen
    • Julia : I Annas kommentar och på hemsidan som du hänvisar till - står det "gymnasieexamen eller studiebevis" - alltså ELLER STUDIEBEVIS, och du kommer få Studiebevis. :)
    • Julia : OBS! det är i komvux i den kommunen där du är Folkbokförd, som du vänder dig till. var du bor eller var du gick på gymnasiet, spelar här ingen roll - det är i den kommunen där du är FOLKBOKFÖRD som komvux kan erbjuda dig läsa på gymnasial nivå.
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hej Erik,

    Studiebevis får du på "studenten"; när de som uppnådde kraven får Examensbevis i handen, får de som inte uppnådde kraven - ett Studiebevis. sedan kan du ta ditt studiebevis till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra planering mot examensbevis med Syv på komvux.

    Men till yrkeshögskola kan du komma in även utan examensbevis.

    • : Kan jag söka till redigerare alltså yrkeshögskola utan examenbevis, alltså godkänt i svenska 3 kursen. Eftersom jag går i sam beteende linjen och har för mig om man går i linjen och ska söka till yrkeshögskola är det viktigt att ha grundbehörighet någon liknande.
    • Anna :

      Söka till utbildningar kan alla göra; sedan är det en annan sak att bli Antagen.
      ang. Högskola respektive yrkeshögskola - så är det viss skillnad i behörighet. till högskola/universitet måste du ha Examensbevis.

      Till yrkeshögskola är det "bra att ha" men ej är avgörande, om man har eller inte har examensbevis. Yrkeshögskola - www.yhguiden.se - är inte akademiska (universitets-nivå) utbildningar, utan kvalificerade/eftergymnasiala men inte i samma skolform som högskola-universitet.

      Yrkeshögskoleutb. kan göra diverse olika Undantag och tar in i princip "vem de vill", kan man säga... för att yh kan införa tester/intervjuer/arbetsprover och som Behörig kan de bedöma nästan vem som. Det viktigaste är att de utbildningsansvariga inom yh gör bedömning att man har förutsättningar att klara av utbildningen. Sedan är det Konkurrens till många yh. Ansökningsperioden till höstensstarter är för många yh redan förbi... kan komma någon "sen ansökan" som öppnas, men ansökningsperiod låg för många yh från mitten på mars till mitten på april (eller i alla fall till 15 maj...). Det är några få yh som har ansökn.period till 31 maj eller senare. Det är möjligt att du får söka till hösten 2020 då, i stället, om du nu har missat ansöka i tid. :(

    • : Finns det ingen tidigare ansökan eftersom hösten 2020 är ganska länge till dess.
    • Anna : Hela utbudet av yh-utb finns på www.yhguiden.se - se vilka yh som finns och när du kunde söka dem eller ska kunna söka i framtiden. De flesta yh börjar på hösten och har ansökningsperiod tidigt på våren. Varför har du inte sökt i tid?
    • Anna : T.ex https://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/livesandningsspecialist tog emot ansökningar t om 20 maj (för bara 3 dagar sedan kunde du söka den... men inte nu längre).
    Läs alla kommentarer