sebastian
    Jag går ut trean i gymnasiet och har fått f i svenska 2 och engelska 5 och jag vet inte vad som händer nu, tanken var att jag skulle gå ett fjärde år som gymnasie ingenjör men enligt websidan så ska man skicka in en kopia av sin gymnasieexamen vilket jag inte får ut jag vet vad som kommer att hända nu och jag vet inte vad jag ska göra, tanken var att plugga fjärde året så att jag skulle ha lite mer tid att bestämma mig men nu känns allting värdelöst och jag känner mig deprimerad?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,

    tråkigt att det blev så som du beskriver. Det låter som att det kom som en överraskning, fick du inte F-varning på förhand?

    Jag gissar på att du läser på Teknikprogrammet. Om det stämmer, så ingår det även svenska 3 och engelska 6. Får du godkända betyg i sv 3 och eng 6, men ej i sv 2 och eng 5? Är det så? Och om det är så, kanske du skulle kunna få göra Prövningar i sv 2 och eng 5 för kunskaper borde du ju nu ha, om du får godkända betyg i högre kurser i samma ämnen. Prata om det med syv och/eller rektor på ditt program är mitt förslag.

    Men om det är så att du av någon anledning inte kan få göra prövningar och snabbt få godkända betyg i sv 2 och eng 5, då söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd alternativt du kanske kan göra prövningar under nästa läsår.

    Söka till Tekniskt fjärde år>> skulle du kunna göra även till hösten 2017 (så som reglerna är nu får man inte vara äldre än 22 år och det blir du inte på ett tag... :).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack, ja jag går på teknik och jag såvitt jag vet har jag inte fått f i svenska 3 som är det högsta i svenska? jag bytte från design till kommunikation ett halvår in och tidigare uppgifter i svenska/engelska + nationella räckte tydligen inte till för att täcka alla målen i respektive ämne. jag tror att engelska 5 var det högsta man var tvungen att göra och att engelska 6 är ett tillval, kan jag då fortfarande göra en prövning i det?
    • Milla : Engelska 6 ingår som en obligatorisk kurs i alla högskoleförberedande program. Utan godkänt betyg i svenska 2 och 3 samt engelska 5 och 6, uppfyller du inte kraven för Examensbevis från ett högskoleförberedande program. När du kan göra prövningar på din skola, är det din skola som bestämmer. Om du anmäler dig till komvux - kontakta komvux i din kommun.. tidigast kan du börja läsa under höstterminen, antar jag (på komvux, alltså).
    • Milla : Läs om kraven för gymnasieexamen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen