Hej Noah!

    Det är tyvärr så att utan godkänt betyg i Matte 1, kan man ej få Examensbevis och bli behörig till eftergymnasiala utbildningar. Du läser på El- och energiprogrammet, ett yrkesprogram, men du skriver inte vilken inriktning du läser (kanske kan jag lite bättre svara på din fråga eller komma med ngt förslag - om du berättar vilken inriktning på EE du går).

    Men, allmänna regler är sådana att du är tvungen få godkänt betyg i matte 1 för att uppnå kraven för gymnasieexamen>> (detta gäller alla nationella gymnasieprogram).

    Sommarskola, som du fick tips i en kommentar till din fråga - är ett bra förslag. Undersök om din skola eller den kommunen där du är skriven i, erbjuder möjlighet att läsa i en sommarskola.

    Andra alternativ - be om hjälp på din skola. Dyskalkyli-utredning? - som en speciallärare kan göra. Du kanske har rätt till undervisning i en liten grupp eller individuellt med specaillärare.

    Du har, hur som helst, rätt att göra Prövning>> i Matte 1a innan du slutar på gymnasiet. Jag råder dig bedriva självstudier och kan rekommendera en bra sida - www.matteboken.se

    Beroende på vilken stad du bor i, kanske du kan få hjällp i en Räknestuga, som Mattecentrum driver (det är gratis).

    Om du innan slutet av åk3 skaffar dig tillräckliga kunskaper i Matte 1a och får godkänt på Prövningen>>, får du godkänt betyg in i det dokumentet som du får när du slutar på gymnasiet (förhoppningsvis uppnår du även de övriga kraven för gymnasieexamen>> - och får Examensbevis).

    Bästa hälsningar, lycka till och jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA

    På din skola är det, så vitt jag vet, två inriktningar som erbjuds på EE programmet: Dator&kommunikationsteknik och Elteknik.

    För att bli Certifierad elektriker, måste du efter gymnasiet, gå som Lärling. När får du börja räkna lärlingstid? Två villkor måste uppfyllas:
    För det första så måste du bli anställd i ett företag som är anslutet till Installationsaavtalet EIO/SEF och för det andra så måste du ha Examensbevis från EE programmet (och det får du inte med F i Matte1).

    Om du inte kan få godkänt betyg i matte 1 (vi säger i värsta fall aldrig...) då blir det väldigt svårt för dig att bli Certifierad elektriker. Kanske har du bättre möjlighet till anställning om du går inriktning "Dator och kommunikationsteknik".

    Vilka olika alternativ finns det för dig om du inte får gokänt betyg i matte 1?
    - byta program (du får inte examensbevis men i vissa yrken kan man få jobb utan gymnasieexamen)
    - fortsätta läsa på EE men efter gymnasiet ändra inriktning och kanske söka jobb som Fastighetsskötare>> eller som Säljare av "tekniska prylar" eller som Kundtjänstmedarbetare (t.ex på ngt elföretag, för du kommer ha kunskaper i "el" från EE) eller söka någon utbildning på Yrkeshögskola (fast du blir inte behörig till YH, men yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga), men inte inom El.

    • : Jag går El och energiprogrammet på åva gymnasium
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar, läs ovan.