Erik
    Jag undrar vad som händer om jag inte blivit godkänt på svenska 3 kursen, får jag inget examen? Vad kommer jag ha användning till examen eftersom jag ändå vill plugga vidare till medie linjen.
    • Anna : Går du yrkesprogram eller högskoleförberedande ?
    • : Högskoleförberedande
    • Anna : För att få högskoleförberedande examen är svenska 3 med godkänt betyg en obligatorisk kurs.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Med F eller utan betyg i bl.a svenska 3 uppfyller man inte kraven för högskoleförberedande examen

    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier och om du vill få grundläggande behörighet - kan du på komvux komplettera upp och få examensbevis från komvux.

    Högskola eller universitet kan inte ta in om man inte har grundläggande behörighet /även om man har höga betyg/ -obehöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats.

    Däremot kan yrkeshögskola ta in obehöriga. Så, du kan kika på yrkeshögskoleutbildningar:

    frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-i-besoksnaringen

    utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-gbg

    salj-marknadshogskolan/online-merchandiser-salj-och-marknad-goteborg

    utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm