Marika
    Hej jag är en tjej som går andra året på gymnasiet och som läser matte 2b just nu som jag har F varning i. Jag är 99% säker på att jag kommer få F i kursen och vad händer då? Måste jag göra om kursen nästa år eller? Kan jag gå ta studenten med F i matte 2b? Kan jag inte söka till ett universitet om man har F i den kursen eller? Jag har jätte svårt för matte och får alltid F även fast jag pluggar mycket och försöker förstå mig på matte. Om jag skulle göra högskoleprovet och få ett högt snitt i det skulle de kunna gå att söka till universitet med det betyget då istället för mina skolbetyg men om jag gör de måste matten vara godkänt då iallafall eller hur är det? Har många funderingar som ni ser och är tacksam för så många svar som möjligt!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marika!

    Tråkigt att du fick F-varning och kommer troligtvis få F i betyg i Matte 2b.

    Är det kanske så att du lider av dyskalkyli***, som är "som dyslexi" fast handlar om svårighet att hantera siffror. I så fall behöver du hjälp av speciallärare/specialpedagog. Prata om det med din mattelärare, är mitt råd.

    Angående behörighet till eftergymnasiala studier: förutom högskola, finns det andra utbildningar, som t.ex Yrkeshögskola>> och KKU>>, Konst- och kulturutbildningar.  Det kan krävas olika förkunskaper och ibland också tidigare arbetslivserfarenhet (gäller speciellt ofta på en yrkeshögskola).

    Om vi pratar om just Högskola/universitet, så är det bra om du kan läsa information på den här sidan>> och här>>

    Kort svar på din fråga är att du kan få Examensbevis med F i Matte 2b och komma in på en högskoleutbildning men den högskoleutbildningen får inte ha som särskild behörighetskrav Matte 2, t.ex kan du inte komma in på utbildnngar som leder till att man kan bli Sjuksköterska>>, Arbetsterapeut>>, Socionom>> eller Psykolog>>

    F i examensbeviset drar ner ditt jämförelsetal (snittet) och försämrar därför konkurrenskraft i dina betyg, men det förstår du själv alldeles säkert redan. Därför är det jätte-jättebra om du kunde få hjälp av speciallärare och upppnå godkänt betyg i mattte 2b. Om det nu blir så att du tyvärr får F, fråga om du kan under nästa år få hjälp av speciallärare och mot slutet av åk3 göra prövning>>

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

    P.S: *** En person som har dyskalkyli har räknesvårigheter. Detta kan ge svårigheter i skolan, men även i vardagen så som att läsa busstidtabeller, komma ihåg telefonnummer eller räkna ut vad du ska betala i matbutiken.