Maryam
    Hej!

    Jag går mitt andra år på gymnasiet och i ettan så läste jag arabiska som modersmål och fick betyg i det. Men eftersom jag inte vill läsa varken spanska eller tyska ( språken som skolan erbjuder) som moderna språk så undrar jag om man kan ändra kursen till moderna språk istället för modersmål fast jag har läst modersmål? Är det en möjlighet eller går det inte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mariam,

    det går att läsa Modersmål i stället för Moderna språk - för att ersätta obligatoriska kurser i moderna språk.
    Var god svara - vilket program du läser på. På vissa program är det 2 kurser Moderna språk som är obligatoriska och i så fall måste du läsa 2 kurser - de kan vara Modersmålskurser eller en kurs i modersmål och en i moderna språk.

    Om du undrar ang. möjlighet att i efterhand ändra betyget och att du får betyg i en annan kurs, utan att ha läst kursen eller gjort prövning i den - så är svar Nej, det går inte. Har man betyg i en kurs, så är det just i den kursen som man har betyg i, och man kan inte ändra att det är betyg i en annan kurs i stället.

    bästa hälsningar

    ANNA