Emma
    Hej!
    Jag undrar om det är möjligt att få betyg i två kurser under höstterminen 2018 för att sedan söka till universitet till vårterminen 2019. Är det möjligt att göra prövningar i två kurser som till exempel kemi 1 och 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    om du vill söka till en högskoleutbildning i Sverige till vårterminen 2019, behöver du göra självaste Ansökan senast i mitten av oktober men sedan kan du Komplettera med betyg - senare; sista kompletteringsdagen Brukar vara 1 december.  De exakta datumen för ansökan och komplettering kommer att publiceras på https://antagning.se.

    Kurser som du nämner i din fråga - kemi 1 och 2 är två stycken 100-poängskurser; En st. 100p.kurs läser man på heltid på fem veckor; dvs 2 st. 100 p.-kurser läser man på heltid på 10 veckor; eller på halvtid på 20 veckor... du kan söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd;
    ett annat alternativ är att göra prövnignar;
    som icke-gymnasieelev får man göra prövningar i alla kommuner, oavsett var man är folkbokförd. Om du hittar var du kan anmäla dig till prövning, kan du givetvis göra prövningar.

    Två prövningar under hösten är definitivt inte för många prövningar... det finns exempel på att man gör många prövningar under samma termin; det kan dock vara svårt att hitta var du kan göra prövning.

    Det är populärt att göra prövningar; det är ett sätt att höja sina betyg och få chansen att komma in på högskola. Prövningsavgift, som ligger på 500 kr, har inte höjts på många år, samtidigt som övriga priser hat "åkt upp"; detta gör det billig och de flesta har råd att anmäla sig... samtidigt som det inte är "kommun-bundet", dvs man får anmäla sig och göra prövningar i alla kommuner, blir det svårt att hitta var man kan göra prövning; så fort ngt. tillfälle öppnas - bokar folk sig snabbt och så blir det fullbokat.
    Vi önskar dig lycka till med att hitta var du kan göra prövningar!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret Anna! Men går det att göra prövning i kemi 2 fast man inte har fått betyg i kemi 1?
    • : Ja, det går att göra prövning i kemi 2 även om man inte har betyg i kemi 1. När man anmäler sig till prövningar, är det ingen som frågar efter några betyg. Om man hittar var man kan anmäla sig och betalar prövningsavgift på 500 kr, får man göra prövning i vilken kurs man vill. inga betyg krävs för det.
    • : Läs på https://www.fragasyv.se/info/provning
    • Milla : Ja, det stämmer bra, det som Emil A. skriver - man behöver inte ha betyg i kemi 1 för att få lov att göra prövning i kemi 2.
    Läs alla kommentarer