Sofia
    Hej! Vet ni om man på något sätt kan få ett extra tentamenstillfälle utöver de planerade? Kuggade på första tentan och missar omtentan. Behöver den godkänd för att börja termin tre och nästa tenta faller så sent så jag inte hinner skriva den innan dess. Sjukt tråkigt att behöva ta studieuppehåll, bli av med lägenhet, CSN, osv bara för jag missade ett tentamenstillfälle. Det är alltså 5 månader från omtentan till nästa tentamenstillfälle, är det så att vissa har fått hjälp med sånt här och fått en extra möjlighet att skriva en tenta??

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,
    att få en extra-tenta kan bli rätt så svårt. Det som studerande inte alltid tänker på är - vilka bekymmer och kostnader en "extra-tenta" medför för en skola... Speciella frågor måste förberedas av läraren/lärarna (detta för att inte riskera att tenta-frågorna blir kända på förhand - ex. om du råkar ta med dig "kladd-pappret" från tentan och tappa det i korridoren sen och en annan studerande får då kanske läsa de exakta formuleringar på en eller flera Tenta-frågor...) - därför måste lärarna inför varje omtenta skriva Nya frågor.

    För det andra - en tenta-vakt behöver anställas och ett rum där du ska skriva tenta bör bokas på förhand och kan ej då användas till andra ändamål. Tenta-vakten ska ha lön. När hen vaktar många studerande som skriver tenta samtidigt eller en studerande, vill hen ändå få samma lön... Förutom tim-lönen till tenta-vakten, betalar lärosäte även "arbetsgivaravgiften" för tenta-vaktens lön... gissningsvis går detta på minst 1.000 kr.

    Och var finns det 100%-garanti på att du kommer till omtentan? Olyckligtvis, kan du bli akut sjuk, t.ex - och så har lärosätet förberett allt, tenta-vakten är på plats (och vill då ha sin lön)  - och du kanske inte kommer...?

    Sedan tillkommer det också en "rättvise-aspekt": om en studerande får en egen speciell omtenta, då borde alla andra, som kommer i framtiden befinna sig i liknande omständigheter också få det... eller? Det finns många legitima anledningar varför man kan missa en tenta - ofta är det sjukdom, men kan finnas många andra anledningar också... och alla framtida studerande på ditt lärosäte som av någon anledning missar en tenta, kan då sedan "peka" på att du fick en extra-speciell-omtenta "bara för dig" - och kräva samma behandling också. Eller ska man hålla detta hemligt, att en studerande fick en omtenta? Ska alla inblandade behöva skriva på ett speciellt avtal där de lovar och svär att aldrig berätta för någon om den speciella omtentan för en enda studerande?

    Jag förstår att du har din syn på situationen; det är givetvis väldigt olyckligt om du missar studiemedel och lägenheten och får massa bekymmer... och i "dina skor" skulle jag säkert också bli både ledsen och upprörd. Och du får givetvis fråga och ansöka; besöka kurator, studierektor mm. Och jag blir glad om jag har fel och du får din speciella omtenta för bara dig. Men jag blir också mycket förvånad om ditt lärosäte går med på det. Varför? - jag försökte förklara det /ovan/.

    Du skriver i din fråga att du "missar omtenta". Varför kan du inte komma till omtentan? Du behöver inte förklara, om du inte vill... Jag menar att du bör, enligt min mening, göra allt du kan ("plus lite till") för att inte missa en omtenta.
    Hälsningar
    Peter SYV

    • : Tack för informationen! Jag missar den pga begravning tyvärr. Men jag har läst att man har rätt till en tenta, omtenta och uppsamlingstillfälle. Denna tentan får hela klassen bara göra två gånger då den var sist. Så de sätter ju inte in den bara för mig skulle jag säga utan som en principsak då ALLA fått en chans mindre på den än på alla andra tentor. Alla andra som knte faller sist i kursplanen hinner vi göra fem gånger men denna bara två gånger och båda under termin 1, ingen under termin 2. Men jag förstår lite bättre nu varför det inte skulle gå. Jag tror jag får hoppa begravningen...
    • Anna : Det är alltid bra att försöka Komma överens och inte direkt börja kräva sina rättigheter. ibland kommer man dock till den punkten att "kräva sina rättigheter" kanske känns som sista utvägen... men, om det går, bör studerande anpassa sig till "gemensamma datum" och försöka undvika be om "special-behandling". Du fick vissa förklaringar i peters svar... det är bekymmer och kostnader för ett lärosäte och tiden, resurserna och orken räcker tyvärr inte alltid till - om man ska anpassa undervisning och tenta-tillfällena till varje studerandes unika situation. Jag önskar att tid och ork skulle räcka, men så är tyvärr inte fallet!