Sarah
    Hej jag går på gymansiet och har lämnat in en uppgift en vecka efter.
    Min lärare tycker att jag redovisade bra på uppgiften och ligger på betyget B men jag fick ett E för att jag lämnade in den en vecka efter.. är det okej att läraren sänker mitt betyg pga sent inlämnad????
    • SYV-besökare : Det är Lärarens kompetens att tolka betygskriterier och sätta betyg. En studie- och yrkesvägledare kan tyvärr inte hjälpa så mycket mer än att försöka förklara hur läraren EVENTUELLT tänkte och tolkade betygskriteriet. SYV får mer eller mindre gissa hur läraren tänkte... därför är det bättre att fråga läraren direkt. För att man kan ju gissa fel. Och ger man sig in i ett kompetensområde där man saknar kompetens, så blir det sällan bra. :(

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sarah,
    Jag håller i princip med innehåll i kommentaren till din fråga.
    SYV saknar kompetens i hur Betygen sätts: den kompetensen har läraren.
    ***
    Jag tänker t.ex på att inlämningsuppgiften omfattar kanske inte innehåll i hela kursen. Man kan t.ex få ett viss betyg på ett inlämningsuppgift och ett annat betyg på hela kursen, vilket händer rätt ofta.
    ***
    Menar du att du fick E-betyg på just den uppgiften eller på hela kursen? Det är ju betyg på hela kursen som är viktigt vad det blir...
    ***
    Att läraren tog emot en för sent inlämnat uppgift - här hade du tur. Läraren kunde gott vägra ta emot uppgiften och sätta F på den uppgiften/inlämningen; det är endast om mycket tungtvägande orsaker (om eleven ex. har Läkarintyg som sjukskriver eller om det har hänt ngt. mycket tråkigt i familjen, t.ex... som dödsfall inom släkten) som lärarna brukar ta emot för sent inlämnade uppgifter.

    Liselotte

    Jag tänker också så här: om det inte spelar roll när man lämnar uppgiften, varför finns det då datumet - "deadline" - när uppgiften ska lämnas in? Då kan läraren säga: "Lämna in när ni kan eller när ni vill..."; men så är det ju inte. Finns det "dead-line" sista datum, då ska man helst lämna in INNAN det datumet men absolut senast just den dagen.

    Det är rektorn som är ytterst-ansvarig på skolan. Du kan prata med rektorn på din skola. Jag tror rektorn kommer att stödja läraren, men du får fråga själv.