Linnea
    Hej! Jag vill bli arbetsterapeut men då jag inte har jätte bra betyg så behöver jag läsa upp nästan alla betyg för att få en chans att komma in på det programmet på någon högskola och bara att plugga upp det kommer ta några år.. Därför undrar jag om ni vet om man möjligtvis kan läsa alla kurser som ingår i arbetsterapeut utbildningen fast som fristående kurser- alltså att jag lägger upp en plan och läser alla kurser fast på komvux/ distans eller liknande, som sedan leder till en arbetsterapeutexamen där jag efteråt kan ansöka om legitimation för att faktiskt kunna kalla sig och jobba som arbetsterapeut eller hur ser det ut? Jag vet att man kan göra det på vissa inriktningar men undrar hur det ser ut om man vill bli legitimerad arbetsterapeut.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Enligt våra uppgifter (svar som vi fick från Studievägledare på Arbetsterapeututbildningar) - så kan man tyvärr INTE sätta ihop sin utbildning till Arbetsterapeut av fristående kurser.

    För att bli legitimerad Arbetsterapeut, ansöker man om legitimation hos Socialstyrelsen, https://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/utbildadisverige/arbetsterapeuter och måste bl a skicka in kopia på Examensbeviset som Arbetsterapeut.

    Du kan kontakta socialstyrelsen https://www.socialstyrelsen.se/omsocialstyrelsen/kontaktaoss/legitimationsfragor och fråga om de kan bevilja undantag och godta andra utbildningsdokument i stället för examensbeviset som Arbetsterapeut, men jag bedömer den chansen som mycket liten eller obefintlig att de skulle kunna göra undantag.

    Samtidigt kan du kontakta den högskola/universitet där du ev. vill läsa och fråga om du skulle kunna få examensbevis som Arbetsterapeut om du läser fristående kurser och om Ja, vilka fristående kurser bör du i så fall läsa. Men jag tror inte heller att det är en framkomlig väg.
    Däremot kan du fråga Studievägledare på olika högskolor om någon av de kommer att öppna upp för alternativ antagning - dvs genom intervjuer och tillgodoräknande av arbetslivserfarenhet och andra meriter kunna ta in sökande med lägre betyg i just den kvoten för "alternativ antagning". Det är varje högskola som beslutar om de ska ha en sådan antagning och det ändras från år till år (dvs den möjligheten finns ibland).

    Du kan t.ex. kontakta Margareta Nilsson, Telefon: 0920-492821
    E-post: [email protected]
    eller
    Susanna Djerf
    [email protected]
    eller
    [email protected]
    Tel. 046-222 71 32 som jobbar som Studievägledare på Arbetsterapeutprogrammet.

    Utbildning till arbetsterapeut finns för närvarande i Örebro, Umeå, Lund, Linköping, Stockholm, Jönköping, Göteborg & Luleå. Har du tittat på antagningsgräns på alla orter? eller kan du bara läsa på någon/några av dem? Du ökar dina chanser att komma in om du söker till ALLA orter.

    Har du gjort Högskoleprovet? Du kommer i så fall prövas även i HP-urvalsgruppen.

    Har du max i merit (som är 2.5) på dina gymnasiebetyg? Om inte, vinner du mycket genom att skaffa betyg i de kurser som kommer ge dig Meritpoäng.

    Sammanfattning:
    vi fick svar från Studievägledare på Arbetsterapeutprogrammet att man ej kan sätta ihop sin utbildning av fristående kurser.
    Vi råder dig undersöka om Alternativ antagning kommer att öppnas på någon/några av lärosäten genom att läsa på skolornas hemsidor eller genom att kontakta Studievägledare på varje högskola.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Jag vill också tipsa dig om yrkeshögskoleutbildningar t.ex http://www.yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/behandlingspedagog och hela utbudet på yh ser du på www,yhguiden.se