Rbn

    Hej, min linjes gymnasieexamen finns inte via komvux och jag undrar om det kan räknas som en "examen" om man pluggar upp alla kurser som fanns i programmet och om man kan söka vidare till kurser/utbildningar som kräver Grundläggande behörighet med det även om det inte klassas som en examen?

    Eller om det på något sätt går att få sin examen "sent" genom gymnasiet man gick på?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rbn!
    grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt. Ett sätt är genom Examensbevis (från gymnasiet eller från komvux), men det finns också andra sätt:
    - genom omdöme från en folkhögskola
    - genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några få gymnasiala kurser med godkända betyg (och för konkurrens gör man i så fall Högskoleprovet).
    Hur får man examensbevis från gymnasiet?
    Oftast i slutet av år3 på sitt nationella gymnasieprogram, men om det finns särskilda skäl kan rektor ansöka hos elevens hemkommun om förlängd studietid och om den ansökan blir beviljad får eleven längre tid på sig att uppnå kraven för gymnasieexamen.
    Examensbevis på komvux: från 1 juli 2021 ändrades reglerna. Numera finns det följande typer av examina på komvux:
    - yrkesexamina
    _ examen från Naturvetenskap-Teknik
    - examen från Samhälle-Humaniora.
    Det är ganska flexibelt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. Kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att boka tid med SYV för planering mot examensbevis, är mitt råd.
    Fråga också rektor på din gymnasieskola om hen kan ansöka om förlängd studietid hos din "hemkommun" (alltså kommunen där du är folkbokförd i).
    **********************************************
    Från vilket program examensbevis är, spelar ingen roll för behörighet till högskolestudier. För att bli behörig till högskolestudier behöver du ha Grundläggande behörighet (som kan uppnås på olika sätt) + om din högskoleutbildning kräver Särskild behörighet, behöver du ha godkända betyg i de kurserna som krävs för särskild behörighet.

    • Rbn : Tack så mycket för svaret! :)
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!