Douglas
    Hej! Nu är det såhär att jag går i 3an VVS linjen. Praktiserade hela 2an men sen tidigt i 3an trivdes jag inte alls på praktiken, börjar ogilla Vvs riktigt mycket men vill ha gymnasieexamen ändå! Har alltså hoppat av praktiken och gör inte så mycket på Vvs lektionerna så kommer förmodligen få F i Vvs. Har godkänt i alla andra ämnen och har läst matte 2. Jag kommer inte då yrkesexamen men kommer jag få gymnasieexamen om jag får F i Vvs men godkänt i alla andra ämnen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Douglas,

    om du går VVS- och Fastighetsprogrammet, som är ett Yrkesprogram, måste du, för att få ut Examensbevis, uppfylla kraven för Examen från ett yrkesprogram; där ingår bland annat att ha godkända betyg i 400p. programgemensamma kurser som på VVS är

    Du måste alltså - bland annat - tvunget ha Godkända betyg i de fyra kurser /listan ovan/.
    För övrigt måste du även få godkända betyg i Svenska 1, Engelska 5, Matematik 1 och Gymnasiearbete.
    Du måste även ha minst (totalt) 2250 godkända poäng, alltså max 250 poäng får vara F, men inte i vilka kurer som helst.
    Se Generell Programplan för VVS- & Fastighetsprogrammet.
    och >Kraven för examensbevis på olika gymnasieprogram (vissa krav är gemensamma för högskoleförberedande och yrkesprogram, men vissa är olika).