Anonym
    Jag går just nu restaurang och livsmedelsprogrammet och vill få ihop ett så högt poäng som möjligt. Finns det något sätt jag kan få ihop fler poäng på? Jag ska läsa Eng 7 och matte 2a nu till hösten och planerar även att läsa tyska 4 och 5. Att läsa en högre kurs i matte än matte 2 tror jag inte kommer gå då jag inte tror att jag kommer lyckas få godkänt.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym, :)
    Om du får godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk (ex. tyska) 3 och 4 - då får du på så sätt max i merit, 2,5 meritpoäng (ingen kan få mer än max i merit).

    Försök annars få så höga betyg i alla kurser du läser, som du kan.

    Länktips: Reglerna kring meritpoäng för dig med Examensbevis - Gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng.

    Vänliga sommarhälsningar

    Julia syv