Gustav
    Hej,

    Till hösten har jag sökt tre kurser i statistik på GU: Statistik 1, 2a och 2b. 1 är på första halvan av terminen, 2a och 2b är på var sin halva av sista halvan av terminen.

    Statistik 1 ger mig behörighet till 2a och 2b, men då jag inte läst 1 än står det att jag är obehörig till 2a och 2b på min ansökan på antagning. Hur löser jag detta?

    Mvh
    Gustav

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det här är en fråga till antagningsgruppen på just det lärosäte dit du söker - de måste kunna svara på det, då det är deras utbildningar, men testa även att ringa till Antagning.se 0771-550720

    Antagningsgruppen på Göteborgs Universitet har följande kontaktuppgifter:
    Tel.tid mån och ons kl.9-11 tel.nr 031-786 18 55

    E-post [email protected]

    Pga måndag, den 22 april är Röd dag, blir nästa tel.tid - ons den 24 april, men du kan maila (e-postadress ovan), så kanske du får svar tidigare än på onsdag... och, som sagt, kanske även den centrala antagningen  Antagning.se - 0771-550720 kan svara på just den frågan.

    Vad jag tror kan hända att du blir ANTAGEN till Statistik1;
    och samtidigt Villkorligt antagen till Statistik 2a och 2b. Då måste du bli godkänd på statistik1 kursen för att uppfylla villkor inför Statistik 2a och 2b.
    Om detta innebär platsgaranti - alltså, att du 100% kan börja på statistik2a och 2b, om du klarar statistik1, kan inte vi här på Fråga SYV svara på.
    Antagning.se brukar i sådana fall hänvisa den frågan till Antagningsgruppen på just det lärosäte som det gäller, i detta fallet till antagningsgruppen på GU.

    Jag kan tänka mig att i fall för få av de som sökte statistik2a och/eller 2b blir behöriga - så kanske en av kurserna eller båda, ej kan starta (pga för få sökande, t.ex...). Det är därför bra att du även tänker ut "plan B": vad du gör om du ej ska kunna läsa statistik2a och/eller 2b.

    • : Tack för det utförliga svaret! Jag har mailat GU:s antagningsgrupp och hoppas höra från dem snart.
    • Anna : Du har väl sett även de två Utökningar av svaret, ovan? :)
    • : Japp :)