Olle
    Hejsan jag har inte pluggat bra i nian därför har jag godkänt i färre än 8 ämnen dock hyfsat bra i de ämnena jag har! Bor utomlands och pluggar på sofiadistans i stockholm så jag undrar vad mina val är! Kan jag gå om nian i spesifika betyg? kommer det att acsepteras med bidrag av staten att gå om vissa ämnen igen? ämnena jag inte klarat är teknik, slöjd, dock har jag hoppat över och ta ämnena musik, idrott och språk eftersom jag bor utomlands och inte har tillgång till de ämnena så bra.

    samanfattning! jag vill gå om några betyg och sedan uppdatera mina nians betyg. Är det troligt att jag får ersättning godkänt av staten igen då jag bor utomlands och distans plugg kostar då om inte staten betalar.
    • Daniel : Går du i någon annan skola än Sofia Distans? I så fall kanske du kan kanske söka till gymnasiet i Sverige på dina utländska grundskolebetyg.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Olle, info om vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att elev utomlands skulle få statsbidrag beviljad för att läsa på Sofia Distans - står skrivna på sofiadistans.nu/elev-utomlands. Om din situation uppfyller de kriterierna eller inte, vet inte vi här på Fråga SYV. Kika på det. Fråga också personal på Sofia Distans - då de borde ha konfronterats med en sådan situation förut, gissar jag på.

    • Mitt första förslag: betyg går även att skaffa genom Prövningar. Om du skaffar dig kunskaper på egen hand, kan du göra prövningar i några grundskolekurser; det gör man "på plats", dvs i Sverige.
    • Mitt andra förslag: Yrkesintroduktion >> - för den utbildningen behöver man inte ha 8 betyg; det räcker om man har kunskaper i svenska motsvarande - som lägst - godkänt betyg från åk6 i grundskolan + intresse för valt yrke.
    • Från 1 juli 2019 kommer en ny utbildning till stånd - Programinriktat val >>. För den utb. är behörighet 6 betyg (av dem svenska eller sAS, svenska som andraspråk; 3 valfria ämnen + engelska ELLER matematik).
    • Vänd dig till den kommunen i Sverige där du är "hemmavarande"... eller snarare är det dina vårdnadshavare som får göra det; lokalt hos olika kommuner kan även andra lösningar finnas.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olle,
    du är 16 år och med det ännu inte Myndig. Det är därför dina Vårdnadshavare som har ansvar - i första hand.

    Jag vill uppmana dina vårdnadshavare att snarast ta kontakt med Sofia Distans och ansöka om Statsbidrag. Det är möjligt att ansökan blir beviljad. Ju snarare de ansöker, desto fortare får ni svar.
    Rekommendation från min sida är att ni snarast tar kontakt med

    Bitr rektor och chef för Sofia Distans (ansvarig för Skolfrågor) Britt Wikudd
    Tel: +46 8 508 40 420
    [email protected]