ElevAnonym

    Hej, Jag går just nu ett yrkesgymnasium. I 2an hade vi möjlighet att lägga till engelska 6 som ett extra block utöver individuella val. Jag valde dock bort det. Nu i 3an kan man endast välja engelska 6 som ett individuellt val, och utöver det valde jag svenska 3. De har sagt att mitt individuella val blev svenska 3. Engelska 6 är en obligatorisk kurs som gymnasiet måste erbjuda, men kan det vara så att jag inte kan välja det i 3an bara för att jag valde bort det i 2an? Jag ska prata med syven i skolan i morgon och kolla. Vi har endast ett individuellt val och jag ska väl inte behöva välja mellan engelska 6 och svenska 3 för att komma in på högskolan endast för jag valde bort engelska 6 i 2an, eller? Vill också tillägga att jag har godkänt betyg i engelska 5. Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får jättegärna prata med SYV-en på din skola och fråga om vad anledningen är att du inte kan läsa både svenska 3 och engelska 6 i "trean". Min gissning är att schemat inte går ihop, t.ex att lektionerna ligger så att du inte kan delta i båda de kurserna. Du kan ju inte klona dig. Skolan kan inte heller lägga schemat för hela skolan utifrån just ditt önskemål; andra elever har andra önskemål och det är mycket annat som måste tas hänsyn till.
    Eleverna på yrkesprogrammen får läsa svenska 2 och 3 och engelska 6 men det måste också vara möjligt, utifrån hur schemat för skolan ser ut t.ex om du och andra elever i din klass fick erbjudande att läsa eng6 i "tvåan" då kunde du göra det, men du tackade Nej.
    Jag vet inte om det är elevens rättighet att inför "trean" kräva att få läsa alla kurser som krävs för grundläggande behörighet... Exempel: vi säger att en elev tackade Nej till att läsa svenska 2 i "tvåan" och inför trean vill hen läsa svenska 2 och svenska 3 (alltså båda kurserna i "trean", men hur ska det gå till? en kurs är förlagd på ett läsår.. och hen vill läsa båda kurserna på ett läsår?).
    Det är möjligt att du, genom att tacka nej till möjlighet att läsa eng6 i "tvåan" har med det "avsagt dig" din rättighet att läsa alla kurser som krävs för grundläggande behörighet.
    Det finns även en aspekt till - om du i "tvåan" läste en annan kurs ("i stället för eng 6") och du har nu, inför "trean" endast 100p.att välja, då skulle det bli så att i fall du skulle läsa båda kurserna så är det 200poäng, alltså 100p. "för mycket" och det är i så fall rektorn som fattar beslut om utökningen, att du ska få läsa 100p.utökat.
    Att läsa utökat är inte elevens rättighet. Rektorn får neka elevens ansökan om att få läsa utökat.
    Prata med SYV-en på din skola och återkom sen med besked ang.vilket svar du fick från honom/henne.
    Du får också själv kontakta skolverket, tel.nr 08-527 332 00.
    Jag vill också påtala följande: de flesta svenska högskole-universitetsutbildningar kräver även kurser för Särskild behörighet. Att man endast har Grundläggande behörighet brukar inte hjälpa "så mycket".
    Vilken utbildning på eftergymnasial nivå vill du bli behörig till?

    Studie- och yrkesvägledare
    • ElevAnonym :

      Hej igen, jag pratade med min syv och hon sa att de hade gjort fel. Vill säga att gå kvar här mitt tredje år är min plan B. Jag har sökt till folkhögskolan, där de erbjuder upp till matte 5 och ämnen som är bredare, som erbjuds på mer ekonomi, samhällnivå, och inte det grundläggande som matte 1-2, engelska 5, svenska 1 typ. Jag vill bli läkare och jah kommer troligtvis behöva läsa upp ytterligare ämnen på komvux eftersom jag behöver särskilt behörighet: matte 4, fysik 2, kemi 2, biologi 2. Mvh

    • Milla : Bra att du pratade med SYV-en på din skola. Jag hoppas du kommer på den utbildning som du önskar komma in på! Håller tummarna! Lycka till!