Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Victor!

    Jag hoppas du gör ditt bästa på provet och jag lovar att hålla tummarna för dig! Vi får hoppas att du får godkänt betyg på kursen. Men om du får F i Fysik 1a (jag tror det är den kursen som du läser, stämmer det, Fysik 1a?) - då finns det lite att fundera över:

    - du kanske bör ändra inriktning och inte läsa fysik 2 nästa år; här kan det bero på om hur långt ifrån godkänt betyg du ligger. Om läraren t.ex säger att du ligger nära godkänt, då kanske du "vinner" på att läsa fysik 2 nästa år och under läsåret göra prövning i fysik 1a - så förhoppningsvis får du godkända betyg i båda kurserna (eller åtminstånde i Fysik 1a - och då har du bara F i fysik 2.

    - du kanske kan "förhandla" på din skola så att du under nästa år läser om kursen fysik 1a (då måste du definitivt ändra inriktning från teknikvetenskap, för du hinner i så fall inte läsa fysik 2).

    - det finns också en annan "lösning": att du läser din inriktning, men i ställer för fysik 2 läser du fysik 1a nästa år... du kommer i så fall att inte uppfylla kraven för gymnasieexamen och behöver för behörighet till högskola komplettera på komvux. Du kan hinna göra det under höstterminen och kan söka till högskola till våren 2017 (om du vill söka till högskola/universitet/).

    - rektor på ditt program skulle också kunna fatta beslut om Individuellt anpassat program>> och då skulle du kunna läsa en annan kurs "inom din inriktning" i stället för fysik 2 nästa år och kanske ändå uppfylla kraven för gymnasieexamen>> och få Examensbevis (t.ex med F i Fysik 1a eller om du höjer det betyget genom prövning i slutet av åk3). Det är dock tveksamt att det ska bli av (beslut om Individuellt anpassat program, menar jag, därför att det beslutet måste fattas innan utgången av åk2 - och du är i princip nästan färdig med åk2.. det är mycket ont om tid här...; för det andra, så är "individuellt anpassat program" i första hand för elever som bytar program).

    - mitt näst sista förstag handlar om att fundera på att byta program - och gå om åk2 på ett annat program (eller på en annan inriktning på teknikprogrammet) - på samma skola eller på en annan skola.

    - du har också rätt att börja om från åk1 på ett nytt program... söka om till gymnasiet med dina gamla grundskolebetyg. Och det är mitt sista förslag, alltså, att du läser om åk1 och 2 på ett nytt program.

    Nu har jag nämnt alla de olika lösningar som över huvudet taget finns (eller i alla fall alla de som jag kan komma på). Du kan också välja att "go with the flow" och inte göra någonting och bara "se vad som händer". Skulle det bli så att du i slutet av åk3 inte uppfyller kraven för gymnasieexamen, får du Studiebevis. Med Studiebeviset kan du söka jobb. Du kanske också kan komma in på någon Yrkeshögskoleutbildning>> (som obehörig i "fri kvot") och du kan söka till komvux för att komplettera upp till Examensbevis.

    Det som är din rättighet är det sist nämnda (att söka om till åk1 och läsa om åk1 och 2, om du kommer in på dina grundskolebetyg). Alla andra lösningar är det rektor som fattar beslut om. Givetvis får du komma med förslag på vad du önskar ska hända, men hur det blir är det inte helt upp till dig.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Gjorde provet idag och det kändes helt okej. Borde kunna skrapa ihop 15 poäng till ett E. Problemet är bara att jag valde fel inriktning då jag behöver läsa fysik 2 också.
    • Milla : Bra att det känns bra och vi får verkligen hoppas att du får godkänt betyg i kursen! ;) Kan inte du byta inriktning? Jag skriver nu svar till dig.
    • : Löste det och klarade provet! :D
    • Mikael : Stort grattis!;)
    • : Tack igen ;D
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    om du har svårigheter med ämnet "fysik" är då mitt förslag att du försöker ändra inriktning. Det finns fem möjliga inriktningar på Teknikprogrammet, erbjuder din skola bara en inriktning eller flera?

    En annan lösning skulle vara om rektor fattade beslut om individuellt anpassat program och du kunde i så fall läsa en annan kurs i stället för fysik 2. Det är inte elevens rättighet att välja läsa enligt individuellt anpassat program. Du kan önska det, men det är rektor som beslutar.

    Utan beslut om individuellt anpassat program, skulle du behöva betyg i alla inriktningskurser inom en av inriktningar, se om det är ngt. du vill och fråga på din skola om det är möjligt. I första hand är det SYV på ditt program som du bör prata med.

    Alla fem inriktningar på Teknikprogrammet är lika stora, 300 poäng:

    Studie- och yrkesvägledare

    och 100 p.

    Ovan ser du de kurser som ingår i de andra fyra inriktningar på teknikprogrammet. Frågan är om du vill och kan läsa alla kurser inom en av inriktningar? Och i så fall ta examen från en annan inriktning på TE...!

    Bästa hälsningar

    Milla Syv

    • : Har inte svårigheter egentligen med hade en dålig period och var nästan aldrig i skolan och missade fysiklektionerna 2 månader i rad. Bara det som var problemet. Tycker allt i skolan är enkelt egentligen men har missat för mycket :(
    • Milla : Du kan kanske läsa på under sommaren, repetera fysik 1a och då klarar du fysik 2 nästa år. Vad tycker du om det? ;)
    • : Jo den klarar jag ändå bara jag är med på lektionerna. Måste dock göra labbarna nästa år eftersom jag missat så mycket. Kan det bli något problem? Jag borde väl få börja på fysik2 kursen ändå. Blir jag godkänd på kursprovet har jag bara labbar kvar som ska bockas av att jag gjort :)
    • Liselotte : Man får läsa fysik 2 på gymnasiet även om man får F i fysik 1a... Hur betygen sätts är det en fråga till lärare, inte till Syv! Lycka till med dina studier! L.;)
    • : Löste det och klarade provet! :D
    • Mikael : Grattis!!!
    • : Tack Mikael :)
    Läs alla kommentarer