Elin

    Hej! Min pojkvän kom in på en utbildning till undersköterska i våras. Han missade då ett viktigt tillfälle och blev utskriven från skolan, han sökte in till samma skola igen och kom in nu i Oktober. Efter att han varit på informationstillfället med registrering kom det ett tillfälle där eleverna hade möjlighet att ställa frågor och ytterligare information om kursen lämnades. Då han redan hade informationen som krävdes och dessutom hade varit på denna lektion i våras valde han att gå hem. Han missade dock att informera läraren om detta. Dagen efter, alltså igår, fick han ett sms från samordnaren på skolan att han blivit utskriven och att han kan söka på nytt nästa termin. Han mailade fram och tillbaka med samordnaren för att förklara sin situation, men fick då svaret att då han redan blivit utskriven innan hon skickade smset är det omöjligt att skriva in honom igen. Får samordnaren göra så? Vet du några andra utbildningar eller praktikplatser i göteborgsområdet för en 24 årig kille som vill bli undersköterska?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin,

    du skriver att personen som blev "utskriven" är 24 år; men samtidigt är rubriken i din fråga om Gymnasieskola får skriva ut en elev? Om personen är 24 år - så tror jag det är komvux du pratar om, och inte en "gymnasieskola", stämmer det?
    Det är viktigt att förstå vad som hände och varför... för att kunna ge råd.
    En viktig fråga är om personen verkligen vill gå utbildningen? Om han vill det, tycker jag han ska "kämpa" för sin plats: gå till skolan och ännu en gång förklara vad som hände och hoppas det löser sig; alt kontakta statsjuristen - ring till kommunens växel och fråga vem statsjuristen är (det brukar i större städer finnas några olika personer som inom kommunen jobbar med juridiska frågor - och så får han själv berätta vad som hände).
    Jag är inte jurist och jag var inte där, på plats... du var inte inte heller där, på plats, om jag förstår dig rätt.
    Obligatoriska träffar måste man närvara på. Om info gavs om att träffen/infotillfälle var obligatorisk och deltagare gick därifrån utan att meddela, är det faktiskt så att de utbildningsansvariga kan tolka det som att personen inte är intresserad och om folk står i Reserv, kalla någon från reserv i stället.
    Att man fick "samma info i våras" och därför gick hem utan att be om lov eller meddela/förklara låter ju inte så bra, tycker i alla fall jag... :( Återigen, vet jag inte exakt vad som hände (jag var inte där).
    Men så som du berättar - att det är andra gången som personen inte visade så jättemycket intresse för utbildningen - ...? - och nu ska söka för tredje gången... vet inte om det verkligen är så att han vill läsa just den utbildning eller just nu.
    Om det är ngt. annat han hellre vill göra, så kanske han bör göra just "ngt. annat"? :(
    Men om han verkligen vill ha platsen tillbaka - bör han snarast möjligt påtala det "i olika forum" - till samordnaren /skriftligt, t.ex via E-post och be bekräftelse på att samordnaren har mottagit hans "skrivelse", till personal på Komvux (be att få prata med chefen); hitta vem samordnarens chef är och ta kontakt med den personen mm och m.fl - och han kan också klaga till Skolinspektionen (jag kan dock inte lova att Skolinspektionen väljer att göra utredning, men kanske... - det finns i alla fall möjlighet att göra anmälan till Skolinspektionen).
    Och det jag redan nämnde (ovan) samtidigt prata med en statsjurist; det bör han som blev drabbad göra själv - för att du var inte där när det hände... och info "tenderar att förändras något" när den går via flera personer - så det är bättre han själv pratar med en jurist om den "rättsliga aspekten" i det som hände.

    _________
    Du fråga också om andra utbildningar till Undersköterska än på komvux. Det enda jag kan tänka mig är att >>> kika på vad som finns inom folkhögskolorna där kan utbildning till Personlig assistent>> finnas, t.ex.
    Ännu ett alternativ är att söka jobb som "obehörig undersköterska" - t.ex timanställning inom hemtjänsten, som man i brist på utbildad personal, kan få; och när man har jobbat ett tag kan arbetsgivaren hjälpa till att komma på utbildningen; man kan då kanske samtidigt jobba och studera - vilket är ekonomiskt fördelaktigare (man slipper leva på studiemedel, utan har lön - kanske inte hela lönen, utan hälften, men det är ändå mer än bidragsdel av studiemedel).

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Daniel Syv