Elev
    Hejsan, just nu riskerar jag att få F i kemi 1. Har F i tyska 1 och matte 2c. Har inte fått chans att komplettera i 2c förens 2an. Har jag rätt att gå till komvux som 16 åring och studera under sommaren då det inte finns sommar skola som erbjuds?

    Ligger dåligt till på grund av att jag drabbas av depression.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är mycket tråkigt att du drabbas av depression.

    Men komvux kommer inte bereda dig plats, oavsett vad anledning är till varför du inte fick godkända betyg.
    Komvux tar in från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år; eller om man redan har genomgått minst 3-årig gymnasial utbildning och fick ut examensbevis eller studiebevis, vilket man kan få efter 3 år på gymnasiet.

    Lösningsförslag

    • du kanske behöver vara sjukskriven under en period och koncentrera dig i första hand på din hälsa; och återuppta studierna senare, när du mår bättre.
    • Du kanske kan söka till ett annat program eller be att få gå om år1 på gymnasiet på samma program.
    • Du kan bedriva självstudier; i matte finns det en bra sida - www.matteboken.se och just matte 2 kurs är upplagd på matteboken.se/lektioner/matte-2

    Att sommarskola ej erbjuds är beklagligt. Sommarskolorna erbjuds inte i alla kommuner. Det är långt ifrån alla som vill gå i sommarskola, som får chansen.

    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Tack för svaret. Jag vill inte gå om 1an. Då jag inte anser det vara nödvändigt när jag kan i sådana fall studera upp betygen efter gymnasiet
    • Milla :

      Du har rätt att fortsätta läsa vidare på gymnasiet, trots F-betygen. Dock bygger matematik 3c helt på matematik 2c och kemi2 bygger på kemi1 - så du har små chanser att få godkända betyg i de kurserna där du i en "underliggande kurs" har F-betyg;

      att läsa "upp" betygen efter gymnasiet kan man givetvis försöka göra.

      Det som är bra att veta är att Komvux garanterar inte plats på alla kurser som du söker till; komvux erbjuder inte gratis lunch eller åk-kort eller gratis läroböcker, utan man får bekosta allt detta själv.
      Är du inte 20 år (gränsen går - från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år) när du ska läsa på komvux, är det fortfarande studiehjälpen som du kan få från CSN, ej studiemedel och då måste du läsa på heltid för att ha rätt till studiehjälpen (bidrag från CSN), men komvux garanterar inte heltidsstudier (till skillnad från gymnasiet, där du garanteras plats på kurserna så att du kan läsa på heltid).

      Situationen kan uppstå att du läser deltid (även 99,99% är deltid) på komvux och ej har rätt till studiestöd och samtidigt måste du betala för resor till-från skolan, för läroböcker och mat under skoldagarna... det är inte alla ungdomar som tänker på det eller, över huvudet taget, vet det.

      Men så är det i alla fall.
      Det finns stora förmåner som man har, som gymnasieelev. Väldigt mycket är gratis. Man får också garanterat möjlighet att läsa det som man behöver läsa för att ha en chans att uppnå kraven för examensbevis.
      Efter gymnasiet finns det inte alls sådana förmåner. Tänkte bara att det är bra att påtala detta, så att du inte blir förvånad sen, när du söker till komvux efter gymnasiet.