Isabell
    Hej! Jag har hört olika från alla så vill bara dubbelkolla. Jag kommer få F i svenska3 och vet att jag ej blir högskoleförberedd men kommer jag att få en gymnasieexamen?
    • : Läser Design & Media, ett högskoleförberande program.
    • Anna : Vilket program läser du på? är det högskoleförberedande eller yrkesprogram? Det är olika regler.
    • Anna : På ett högskoleförberedande gymnasieprogram får man Studiebevis, om man får F betyg i svenska 3. Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.
    • : Jag vill tipsa om att man kan komma in på YRKESHÖGSKOLA även utan examensbevis. yrkeshögskoleutbildningar kan göra undantag och ta in obehöriga. Utbud - se www.yhguiden.se och många yh har sista ansökningsdag under maj - t.ex kan det vara 28 eller 30 maj /olika dagar för olika yh-utbildningar/ - och det kan finnas möjlighet att göra "sen ansökan" även om sista ansökn.datum redan har passerat.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabell; svar på din fråga beror på om du läser på ett högskoleförberedande ELLER på ett yrkesprogram.

    På de högskoleförberedande programmen är svenska 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 3, som är "motsvarande kurs" mot svenska 3) - en OBLIGATORISK kurs i vilken man också måste få godkänt betyg, för att uppfylla kraven för examensbevis >>.

    yrkesprogrammen är det frivilligt att läsa svenska 3 (eller SAS 3) och därför kan man få examensbevis från ett YRKESPROGRAM med F i svenska 3 eller utan betyg i svenska 3.

    Olika svar på din fråga kan bero på att en person som svarade tänkte på högskoleförberedande program och en annan - på de yrkesprogrammen... eftersom det är olika regler för högskoleförberedande och för yrkesprogram, blir det med det också Olika svar. :)

    Om kraven för examensbevis - var god läs på Gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen