Nida

    Hej jag går i 3e året i gymnasiet och har retorik som en av mina fördjupningskurser. jag valde kursen i början under grupptryck och utan att tänka rätt. Har redan gått en terminn och ett halv är kvar men nu börjar det kännas extra jobbigt med ämnet. Jag orkar inte gå på lektionerna, jag blir panikslagen när jag står framför klassen och tvungen att tala så det går inte längre känns det som. Så min fråga är om jag får hoppa av den kursen helt utan att ändra något i mina slut betyg

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du i din Individuella studieplanen inte har några U-kurser /utökade/ - då läser du på heltid, dvs på 100% nu. Är du osäker om du läser ett utökat eller ett vanligt program, fråga SYV på din skola.

    Om du hoppar av någon kurs, när du läser ett vanligt program, blir det mindre än 100 procent, dvs deltid. Vid deltidsstudier har man inte rätt till Studiehjälp från CSN. Det är generella regler det... vi kan inte göra ngt. åt det här på Fråga syv.

    Du kommer inte heller uppfylla kraven för examensbevis, om du inte får Betyg i din fördjupningskurs. F-betyg kan du ta in i examensbeviset; tyvärr drar det ner ditt jämförelsetal ganska mycket. Om läraren kommer att sätta F-betyg eller inget betyg, om du hoppar av kursen nu, kan bara läraren svara på. Om hen tycker att det finns "tillräckligt underlag för att sätta betyg" då sätter läraren betyg. F är också ett betyg.

    Jag beklagar att du inte trivs med kursen. Att träna på att tala inför folk är väldigt bra. Att kunna tala inför grupper kommer att ge dig större bredd i val av yrken på arbetsmarknaden. I många jobb behöver man göra framställningar, presentationer, föreläsa eller berätta om någonting inför grupper. Kan man inte det - kan det negativt påverka både löneutvecklingen och självaste möjlighet att få eller behålla jobbet. Allt som oftast får man PROVANSTÄLLNING först - i sex månader, innan man kan få "fastanställning". Om arbetsgivaren upptäcker att du ej kan göra presentationer/föredrag och det behövs i ditt jobb - är risken stor att du inte får jobbet efter provanställningen. Det finns i princip inget jobb där man garanterat inte kommer att någon gång behöva prata inför grupper. Jag tycker därför att det är bra att träna på det, men jag kan inte tvinga dig att stanna i kursen. Jag kan bara berätta att det finns många fördelar för dig i att fortsätta och många nackdelar i att hoppa av.

    Om du nu kunde byta till en annan kurs...? men det tror jag är för sent. Men gå prata med syv på din skola och fråga om du kan byta till en annan kurs; om du kan det - då behåller du i alla fall studiebidraget + har möjlighet att uppfylla kraven för examensbevis. Om syv-en svarar att det är för sent att byta - då kan du bara hoppa av eller stanna i kursen. Jag tycker du bör stanna i kursen. Men det är du som bestämmer.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA