Hej Kenny;

    det är utbildningsanordnaren, den skola där du läser och via vilken du ska gå på APL (praktik) som bör svara dig. Det är utbildningsanordnaren som har ansvar för att känna till alla de reglerna och de undantag som kan finnas.

    Ytterst ansvarig är det rektor på den skolan (om det är gymnasieskola) eller rektor på komvux (antar att det är på Komvux du läser, eftersom du är 44 år gammal). Lärarna på utbildningen som du går bör känna till reglerna och även SYV på den skolan där utbildning ges.

    Vad gäller förarbehörigheter och reglerna kring det - så finns det, givetvis regler, men det kan också finnas undantag; sedan är det olika om man kör på "allmän väg" eller på ett inhängnad tränings-område; det spelar också roll hur gammal man är (nu är du över 21 år då är du gammal nog för alla kör-behörigheter som finns).

    Sammanfattning
    Ställ frågan till lärare på din utbildning och till SYV-en. Om de svarar att de inte vet eller ger olika svar, vänd dig till rektorn på din skola.
    Vänligen
    ANNA