Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nadia,
    På nivå 4 och 5 i matte finns endast en kurs, alltså det är Matematik 5 som din fråga handlar om (och inte 5c). Meritpoäng får du för Godkänt betyg (E eller högre). Men eftersom även betyget räknas in i ditt jämförelsetal, blir det ändå skillnad om det är E betyg eller högre betyg.

    Ju högre betyg, desto bättre.
    Jo, du får meritpoäng och betyget i kursen kommer räknas in i ditt jämförelsetal, även om du får betyg på Komvux, och inte på gymnasiet. Dock kommer du med Högre meritvärde prövas i BII, kompletteringsgruppen (och kan samtidigt prövas med det lägre meritvärde - i BI, direktgruppen).
    Vänligen
    Julia syv