Luciana

    Jag vill läsa socionomprogrammet nästa termin. För behörighet står det: Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5/A5) Jag har läst Engelska 7 som utökat kurs och moderna språk steg 3 och 4. Jag blev godkänd på dessa ämnen. Får jag 2.5 meritpoäng då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, Luciana,
    godkända betyg i Engelska 7 och i Moderna språk 3 och 4 (sammanlagt - de tre kurserna) ger max i merit, som är 2.5 - till alla högskoleutbildningar som accepterar meritpoängen (och det gör de flesta svenska högskoleutbildningar) och som inte för särskild behörighet kräver mod.språk 3 (och det gör inte socionomprogrammet), därför får du max i merit när du söker till socionomprogrammet.

    Vänligen

    Julia syv