Sofia
    Jag har just läst klart matte 2b och fick godkänt i kursen. Under gymnasiet fick man en halv meritpoäng om man läste matte 2b, kommer jag få det även om jag läst till kursen efter gymnasiet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sofia,

    om den högskoleutbildning ej kräver matte 2 för Särskild behörighet, får du 0.5 för godkänt betyg i matte 2 /du kunde ha läst och fått betyg i matte 2a - vilket skulle gynna dig mer, då det är lättare att få högre betyg i a-spåret/. Med högre meritvärde + 0.5 i merit för matte 2, prövas du i BII, kompletteringsgruppen. Samtidigt prövas du också i BI, direktgruppen men då med lägre meritvärde /det meritvärde du hade innan du läste matte 2/.

    Hälsningar

    Daniel