zahra
    hej!
    jag undrar om man kan få meritpoäng för modersmål i fall man lägger in det som moderna språk. Jag frågade min syv i skolan och då sa han att jag kan lägga in mitt modersmål som moderna språk men jag kan inte få merit för det. I fall man får meritpoäng kan man då läsa exempelvis arabiska 3 och 4 utan att läsa arabiska 2 ? är det då läraren som bestämmer om jag kan göra det?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är olika behörighet för lärare: modersmålslärare och lärare i moderna språk. Från 1juli 2015 får endast behöriga lärare sätta betyg och om din lärare är endast behörig so. Modersmålslärare får inte hen sätta betyg i moderna språk (arabiska). Och då blir det så som din SYV sa att du kan slippa läsa moderna språk; kan ha Modersmål i stället men du får inte meritpoäng för kurser i modersmål.

    Har du förkunskaper kan du direkt läsa eller göra prövningar i Arabiska 3&4 men för det måste behörig lärare finnas.

    • : Hej! Tack för ditt svar, min SYV säger att det finns en behörig lärare och jag kan välja arabiska som modernt språk men han säger att jag inte kan få merit för det. Alltså han säger att jag får inte meritpoäng om jag väljer arabiska som modernt språk i alla fall!