Marcus

    Mitt namn är Marcus Edh och studerar IB i Hong Kong, jag har en fråga angående meritpoäng. Jag läser för tillfället Spanska Ab initio i och undrar ifall jag är kvalificerad att få 0.5 meritpoäng om jag under mitt år i pre-IB studerade Mandarin. Jag läste också spanska under hela min tid i svensk grundskola. Tack så mycket! Marcus Edh

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Marcus,

    meritpoäng inom Moderna språk får man för godkända betyg i svenska kurser Moderna språk 3 och 4. 0.5 i merit för man för godkänt betyg i moderna språk 3, som är första gymnasiekurs efter det att man läste samma språk som modernt språk i grundskolan från åk7 och genom hela högstadiet.

    Om du har kunskaper i något språk som räcker att få godkänt betyg i det språket på nivå 3, kan du kanske göra prövning och få godkänt betyg i Moderna språk 3. Har man kunskaper, kan man få betyg genom prövning.

    Kontakta annars Antagning.se med din fråga om meritpoäng i de kurser som du har läst, läser eller kommer att läsa på IB. Det är Antagning.se som i Sverige gör antagning till högskola/universitet.

    Om du tänker söka utbildning utanför Sverige, gäller inte meritpoäng. Även i Sverige gäller inte meritpoängen på alla högskolor/universitet, men på de flesta.

    Hälsningar

    SYV
    P.S - info om vad som gäller när man med IB-examen från år 2014 och senare, söker till en svensk högskola/universitet finner du på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate