Furkan
    Hej,
    Jag går på ekonomiprogrammet och nu har jag chansen att välja ett ämne inför Åk 3. Jag undrar om jag får välja matte 4b och få 0,5 i meritpoäng, trots att jag har redan modersmål 3,4, vilket motsvarar 1,5 i meritpoäng.

    Obs, på ekonomiprogrammet krävs det bara matte 1,2 och 3.

    Får jag i så fall 2,0 i meritpoängen??
    • Anna : På nivå 4 finns det endast en mattekurs på gymnasiet - Matematik 4. Det är t o m nivå 3 som det finns olika spår.

    1 Svar

    Hej Furkan,

    Meritpoäng används från gymnasiet för att söka in till studier vid högskola/universitet.

    Du kan läsa både moderna språk och matematik och få meritpoäng på båda håll - men modersmål ger INTE meritpoäng! Inte heller svenska eller engelska kan ge några meritpoäng.

    Vad du exakt kan räkna som meritpoäng beror också på vilken utbildning du vill söka till högskola/universitet - om utbildningen som du vill läsa t.ex kräver matematik 4 får du bara meritpoäng om du har läst matematik 5 (nivån som är högre än kravet för behörighet till utbildningen). Men de flesta utbildningar har inte så pass svår matte som behörighetskrav.

    Du kan läsa om allt detta på www.antagning.se

    https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/

    Mvh,

    Malin