Elsa

    Hejsan! Jag har läst samhällsprogrammet på gymnasiet och har insett att min dröm är att läsa läkarprogrammet. Jag har 19,69 poäng från gymnasiet (jämförelsetal) och jag läste matematik 1b, 2b och 3b samt moderna språk 3 och 4 men inte engelska 7 på gymnasiet. Då har jag som jag förstått det 2 av 2,5 möjliga meritpoäng. Vilket landar på 19,69+2= 21,69 poäng. Min fråga är om jag får meritpoäng om jag läser och klarar engelska 7 via komvux? Så att jag får fulla 2,5 meritpoäng att söka in med? Dessutom tänkte jag höra med er om det är någon skillnad, fördel/nackdel med att läsa kursen på komvux kontra bara göra en prövning på kursen? En sista fråga handlar om basåret. Jag har väldigt bra betyg från gymnasiet. Har jag förstått det rätt i att om jag läser naturvetenskapligt basår får jag behörighet till att söka läkarprogrammet men "behåller" mina gamla gymnasiebetyg medan om jag läser kurserna separat på komvux ersätts gamla betyg med nya betygen från kurserna jag isf läser upp på komvux? Tusen tack på förhand för svar! Vänliga hälsningar, Elsa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,
    för Moderna språk 3 och 4 får du 1,5 meritpoäng. får du godkänt betyg i engelska 7 får du ytterligare 1.0 meritpoäng och då blir det max i merit.

    *****
    Du har rätt i att om du läser på basåret på högskolenivå eller på en folkhögskola då påverkas inte ditt meritvärde från gymnasiet.
    Om du läser kurserna på komvux eller gör prövningar i kurserna då räknas betygen in i ditt jämförelsetal, och på sätt kan du både höja och sänka ditt meritvärde. Får du A betygen i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 så höjer du ditt meritvärde; vid lägre betyg, så sänker du det.
    Att läsa på komvux är lättare än att göra prövningar; formellt är det ingen skillnad för att betyg från prövningar är jämställda med betygen du får på komvux; lättare att lära sig om man läser kurser jämfört med att man bedriver självstudier och gör prövningar; för att självstudier kan du ändå bedriva samtidigt som du läser kurserna.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Julia