Lucas
    Hej!

    Jag går andra året på gymnasiet och ska snart få betyg i Svenska 2. På betygssamtal med lärare visar hon enligt matris att jag når upp till alla A-kriterier för den muntliga delen. På den skriftliga delen som har examinerats två gånger har jag en av gångerna fått alla kriterier på A-nivå förutom ett och den andra gången fick jag alla kriterier på A-nivå förutom disposition (vilket läraren tyckte var "på gränsen" till ett A). Båda dessa texterna har bedömts som ett B (båda texterna saknade ett kriterium, olika på varje text). Min lärare anser att detta resulterar i ett sammanlagt B, även fast hon har sett mig visa prov på alla kriterier på A-nivå. (Alla andra kriterier är på A-nivå, bara två kriterier som en gång i varsin text har varit på en lägre nivå.)

    Jag vet att ni inte kan sätta en bedömning på mig, men under omständigheterna som presenteras ovan; är det rätt av läraren att påstå att jag måste ha skrivit en felfri text för att få ett A, även om jag under kursens gång har visat alla kriterier på en A-nivå?
    • Anna : Det är Lärarens kompetens att tolka betygskriterier och sätta betyg. En studie- och yrkesvägledare kan tyvärr inte hjälpa så mycket mer än att försöka förklara hur läraren EVENTUELLT tänkte och tolkade betygskriteriet. SYV får mer eller mindre gissa hur läraren tänkte... därför är det bättre att fråga läraren direkt. För att man kan ju gissa fel. Och ger man sig in i ett kompetensområde där man saknar kompetens, så blir det sällan bra. :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,

    jag är jätteledsen, men måste svara att en Studie- och yrkesvägledare är fel person att fråga om kriterier för betygssättning. Vi har en annan profession. SYV är inte utbildad och har inte någon erfarenhet i hur man tolkar betygskriterier. En syv kan ha en "personlig åsikt" precis som "vem som helst" - t.ex dina föräldrar kan ha en åsikt eller en skolsköterska, eller kurator på din skola  -  alla har rätt att ha en personlig åsikt, men det spelar ingen roll för vilket betyg du kommer att få: vad jag eller t.ex skolsköterska på din skola tycker.

    Jag kan komma på en förklaring som jag tror kan eventuellt förklara varför din lärare säger att du förtjänat B-betyg: man måste nå upp till A-nivå i ALLA delkurser och på alla punkter (utan undantag) - så brukar betygskriterier tolkas. Rätt eller fel - men så Brukar de tolkas.

    Du kan be läraren om en förklaring. Om du sedan tycker att läraren agerar fel (tolkar betygskriterier på felaktigt sätt) kan du vända dig till rektor på din skola. Du kan också ringa till Skolverkets upplyssningstjänst och höra med dem - tel.nr 08-527 332 00 och tel.tid på vardagar kl.9.30-11.30 och kl.13-15.

    Jag förstår att du inte är nöjd. Jag skulle förmodligen tycka och känna som du gör, om jag befann mig i din situation, men vi här på Fråga SYV kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att ge dig tips och råd, men om de kommer att leda till det önskade resultatet vet vi tyvärr inte. :(

    Med förhoppning att någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp,

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare