Dylan
    Hej, jag undrar om man får skriva samma gymnasiearbete om personer ger tips på saker som man kan skriva om, är det inte då många som har tagit tipsen som en person har skrivit online och kommer jag inte få F om lärarna tror jag kopierar samma ämne?

    Vi säger att nån person säger att man kan skriva om Jobb som kommer finnas i framtiden. Om jag skriver det han sa att man kan skriva om så kommer väl jag få F på grund av plagiat eller för nån annan anledning, eller?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Dylan,
    temat för Gymnasiearbete måste du få godkänt - av din handledare för gymnasiearbete; sedan följer handledaren ditt arbete, under resans gång; du kommer förklara hur du kom fram till det som du kom fram till - var och hur du sökte material, hur du bearbetade info och vilka slutsatser du drog.

    Omfattning av GA
    Arbetsinsats för att göra GA är ca 200 timmar (eller fem veckor på heltid). Det är ett ganska omfattande arbete; du bör lägga lika mycket tid på GA som du lägger ner på att läsa en mattekurs på gymnasiet eller en kurs i språk.

    Om plagiat
    Det är ganska lätt att genom ett samtal ("muntligt förhör") ganska snabbt få uppfattning om en person har själv skrivit GA eller skrivit av det som någon annan har arbetat fram.

    Att hitta ett tema som helt Unik (som ingen annan tidigare har skrivit ngt om) är inte så lätt. Det har skrivits om det mesta, redan - men det skrivs om "samma saker" på olika sätt; olika personer drar ofta olika slutsatser av samma fakta.

    Vi avråder från att försöka fuska; vi tror på att man vinner på att göra jobbet själv (både pga det i så fall inte finns risk att "åka fast" och pga man lär sig nyttiga saker under arbetets gång).

    Hälsningar
    Mikael

    • :

      Hej, tack för svaret! Såklart så menade jag inte med att fuska, utan vad händer om man skriver samma ämne på sin gymnasiearbete som andra har gjort. Men tack för svaret nu vet jag hur det fungerar!

    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)