Omar
    Hej,

    Just nu så kompletterar jag och tar gymnasieexamen i maj från komvux. Kan jag fortfarande söka till klippans flygtekniker programmet redan nu eller måste jag vänta tills jag har fått examenbeviset från komvux först?
    • Ludmila : Man söker under Ansökningsperioden, även om man ännu inte är klar med sina pågående studier; sedan kompletterar man så fort man kan, när man får betyg.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Omar,
    det finns några olika yrkeshögskoleutbildningar till Flygtekniker i Sverige; kika på Listn på yhguiden.se/resultat?Education.text=Flygteknik
    och du kan göra ansökan till alla dem; man söker till yh-skolan direkt; du behöver inte prioritera "i första hand"; "i andra hand" och så vidare...

    Detaljer kring ansökan till varje yrkeshögskoleutbildning är det bäst att man ser på just den här aktuella utbildningen - detta för att varje yh bestämmer själv; ex. Klippans utbildning/flygteknikcenter/flygtekniker bestämde sista ansöknignsdag till 2 juni 2019; men andra yh till flygtekniker har tidigarelagt sista ansökningsdag till sista maj eller t o m till 15 april.
    Det bästa är att noga läsa info om just den utbildningen som man vill söka till och ställa frågor till de utbildningsansvariga på just den aktuella utbildningen, i första hand /för att det är de som "sitter" på info/.

    Personligen tycker jag att det finns ingen anledning att vänta med ansökan, utan så fort ansökan har öppnat, bör man göra ansökan och sedan Komplettera så fort man kan, direkt när man har fått betyg på kurser.