Mohammad
    Hej!
    Mitt namn är Mohammad Al Soboh. Jag har en fråga om jag har rätt att studera Bastermin eller basår vid önskan till läkarprogrammet.

    Själv har jag en utländsk gymnasieutbildning av mitt hemland Syrien. jag fick bedömning av UHR.
    Jag fick ( Matte 4, Bilogi 2, Kemi 1, Fysik 1)
    Jag är färdig med SVA 3 ( Svenska Som Andra Språk 3), och studerar nu Engelska 5 och ansökt om Engelska 6.

    Behörighet till läkarprogrammet jag saknar är ( Kemi 2, Fysik 2).
    Frågan är: Får jag studera en Bastermin/ Basår och få en garantiplats på universitetet att studera läkarprogrammet efter?
    Jag hoppas du kan hjälpa mig och leda mig till den rätta vägen!

    Med vänliga hälsningar.
    Mohammad Al Soboh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammad Al Soboh,
    det ges inte garantiplatser till Läkarprogrammet, oavsett om man läser basår, bastermin, kompletterar på Komvux eller har omdöme från en folkhögskola.
    Alla Behöriga sökande konkurrerar om plats på Läkarprogrammet. Man kan konkurrera med sina betyg, omdöme från en folkhögskola eller med resultat av högskoleprovet.

    >> Karolinska Institutet i Stockholm brukar även Alternativ antagning (PIL) finnas. Men inga garantiplatser där heller.

    • : Hej! Tack för svaret, Vad är ditt råd på sådan situation. Nuförtiden studerar jag Kemi 2 och Fysik2 på Komvux samtidigt med engelska 5. Men det jag är rädd för att resultatet på de här ämnen ska påverka mina meritvärden från gymnasiet.
    • Milla : Du måste även få godkänt betyg i engelska 6; ju högre betyg du får, desto bättre. Och Ja!betyg i behörighetsgivande kurser från komvux kommer räknas in i ditt meritvärde och du kan inte göra så mycket mer än att försöka få så höga betyg som möjligt och göra högskoleprovet och söka till alla de olika lärosäten där läkarprogrammet ges plus söka PIL på Karolinska Institutet också.