Emilia
    Hej!

    Jag tog studenten förra året och vill snart börja plugga på universitet. Då mina betyg inte riktigt räcker till vill höja mitt snitt på komvux. Jag har sökt två kurser som jag har låga betyg men jag har av någon anledning inte blivit antagen. Jag har alltså redan läst, fått betyg och blivit godkänd i båda kurserna. Får jag inte läsa kurserna igen, och isåfall varför? Vad kan jag annars göra för att höja snittet och komma in på den utbildning jag vill läsa?

    Mvh, Emilia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,

    mina tips till dig blir att

    1. satsa på Högskoleprovet - OBS! anmälan är t o m 1 september till höstens Högskoleprovet;

    2. bedriva självstudier och leta efter var du kan anmäla dig till prövningar i de kurser, i vilka du vill höja betyg;

    3. söka till komvux även till nästa antagningsomgång och hålla tummarna hårt, hoppas på tur!

    Saken med Komvux är den att det står i Vuxenutbildningsförordningen att "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" tillhör Prioriterade målgrupper. Komvux i varje kommun får en viss summa pengar (som beslutas av politiker) för att köpa utbildningar; de sökande som saknar grundskolekompetens kommer in först (grundskola är rättighet i Sverige), sedan kommer man in om man endast har grundskolekompetens; sedan de som har endast några få godkända kurser på gymnasiet och först SEDAN efter alla de (om pengarna finns kvar) - även du som vill konkurrens komplettera.

    Till varje ny år får komvux nya pengar att köpa utbildning för. det du kan hoppas på är att pengarna nästa gång räcker även till dig; men det kan tyvärr också hända att du kan söka i många år och aldrig komma in på komvux. :( och anledning till det är att du redan har fullständig gymnasiekompetens, dvs du är inte "lågutbildad" och tillhör därför inte till de (på Komvux) prioriterade målgrupper.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA