Emma
    Hej!
    Jag har precis gått ut andra året på gymnasiet i samhällsprogrammet och är väldigt orolig över mitt jämförelsetal. Jag är duktig i skolan med ett jämförelsetal på 17.0 poäng, men fick F i spanska 4. I trean ska jag läsa utökat matte 3b. Min fråga är om jag får välja bort en kurs (spanska 4) inför min examen eftersom jag läser utökat och inte vill att ett F ska synas senare när jag ska söka högskola.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    på SA, samhällsvet.programmet är 2 kurser i moderna språk - Obligatoriska, vilket betyder att betyg i 2 kurser moderna språk (eller i modersmål, som får läsas i stället för moderna språk) måste ingå som Vanliga kurser, ej utökade. Har du eller kommer du att ha betyg i 2 andra kurser moderna språk eller modersmål, förutom spanska 4.
    Om inte - är då svar tyvärr Nej på din fråga. Du måste i så fall räkna med F-et i ditt jämförelsetal.
    Du har rätt att göra prövning i en kurs i vilken du fick F betyg på gymnasiet.
    Hälsningar
    Peter syv