Adam
    Vad krävs för att jag ska få välja gymnasium i annan kommun? Är hemkommunen då alltid skyldig att skicka över min skolpeng? Gäller andra regler för elever som söker till gymnasiesär än till det ”vanliga gymnasiet”, eller är det samma rättigheter för alla elever oavsett funktionshinder att söka till den skola man anser vara bäst, även om den ligger utanför hemkommunen?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam; det är en komplicerad fråga.
    För det första, en icke-myndig person är beroende av vad vårdnadshavare tycker. Flytta och bo någonannanstans får man inte utan vårdnadshavarnas samtycke... men kan man dagligen pendla - borde man kunna söka till vilken skola som helst. Just Söka - sedan är frågan om man blir Antagen. Här är skillnad på friskolorna och kommunala skolor.
    Friskolorna tar emot alla sökande på samma sätt, oavsett folkbokföringskommun.
    Kommunala gymnasieskolor tar in "sina egna elever först" och sedan, endast om ledig plats finns, kan "andra" elever antas; man konkurrerar inte om plats med sina betyg - i alla fall inte mot deras "egna", som går före...

    Nästa fråga blir ... i fall man blir Antagen, om man har råd att läsa i en annan kommun - om det blir långt att pendla och man inte orkar pendla så långt; ska man bo på annan ort - finns det bostad? hur ska boendet finansieras? Har familjen råd? Inackorderings-peng man kan få täcker endast en del av kostnader. Elevens familj måste ändå betala - uppskattningsvis ca 2.000 kr/månad - minst.

    Länktips: gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper.

    Ang. rättigheter för elever i särskolan - måste vi undersöka saken och återkomma. En tanke jag har är att ett samarbete mellan elevens familj och skolornas personal krävs för att hitta den mest passande för eleven gymnasiesärskola. Hemkommunen kan också bevilja undantag och tillåta och betala för det som de egentligen kan säga Nej till... det är många gånger individuella bedömningar som görs och utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd, har väldigt mycket att säga till om var eleven kan läsa.

    • : Hej, vill bara förtydliga att det är Adams mamma som skriver. Inte Adam själv. Det är jag som är upprörd över att vår hemkommun nekar oss att söka gymnasium i en annan kommun. Vi föräldrar hävdar att det IP de erbjuder inte är vad vår son behöver. Alla IP ser inte lika ut på alla skolor. Vi har varit på studiebesök på två skolor i grannkommuner vilka bägge arbetar väldigt olikt från hemkommunens skola.
    • Julia :

      Bra att du förklarade. Tips: kontakta en jurist och be om ett svar ang. elevens/vårdnadshavarens rättigheter i detta fallet. Ring Skolverkets Upplysningstjänst - tel.nr 08-527 332 00. De svarar på Skolverkets Upplysningtjänst (många av dem i alla fall) har juridisk utbildning.
      Även personal på gymnasieantagningskansliet borde kunna ge värdefulla råd - i första hand bör du/ni kontakta "rätt" antagningskansli - inom "upptagningsområde" brukar alla kommuner klassas som "en kommun", i alla fall vad gäller antagning till 3-åriga nationella gymnasieprogram.

    • Julia : Rätt antagningskansli är den - där er kommun ingår. Alla gymnasieantagningskanslier med kontaktuppgifter finns att hitta på http://antagningskanslier.se/
    • Julia : Ännu ett tips: personal på den Gymnasieskola där eleven vill läsa borde vara intresserad av att få fler elever och kan också hjälpa till att försöka få igenom beslut; det är i alla fall värt att testa be dem om hjälp/råd/tips.
    • Julia : Och sist, men inte minst - be kommunen om ett skriftligt svar med förklaring varför de nekar och med hänvisningar till lagtext som de tycker stödjer deras beslut. Ett sådant beslut borde kunna gå att Överklaga. I kommunens svar bör framgå hur man överklagar. Om kommunen inte "har på fötterna" kommer de förhoppningsvis att "backa" och fatta ett positivt beslut, vilket vi får hoppas på! Vi håller tummarna! Lycka till!
    • : Tack snälla snälla för alla de tipsen och råden!
    • Julia : Vi hoppas det löser sig på ett bra sätt. Lycka till!
    • Julia : Du får gärna återkomma och berätta hur det går.
    • : Hej Julia!
    • : Nu har jag skrivit till ”alla”. Skolverket, skolinspektionen, antagningsenheten, Barn- o utbildningsnämnden i kommunen som i sin tur hänvisar till Kommunstyrelsen som jag skrivit till istället, Diskrimineringsombudsmannen och till Kommunjuristen. Väntar på svar. Svar från Kommunjuristen har jag fått. Hon säger så här;
    • : Jag är tyvärr inte behörig att hjälpa kommunmedborgare i juridiska frågor. Den främsta anledningen till det är min roll som representant för kommunen. I en tvist med kommunen eller kommunens intressen skulle jag således kunna bli er motpart om det vill sig illa. Jag måste därför hänvisa dig vidare. 1. För juridiskt stöd i skolfrågor är skolverket bästa källan. (Skolinspektionen har också kompetens men arbetar främst med tillsyn av verksamheterna) 2. Vill ni ha stöd i en pågående tvist har kommunen en konsumentombudsman som kanske kan bistå alt. hänvisa till lämpligt juridiskt ombud i kommunen.
    • : Vad tror du om kommunens konsumentombudsman? Eller är det ändå Kommunjuristen som bör kunna svara vilka rättigheter vi vårdnadshavare samt elev har?
    • Anna : SYV är ju inte jurister. Som en "vanlig medborgare" tycker man att en jurist borde kunna ge svar om rättigheter som medborgare har... men vi på Fråga SYV kan ju inte tvinga någon att svara eller ställa någon till svars. Vi kan tyvärr endast svara på de frågor som vi kan svara på + hänvisa dit vi Tror man borde kunna få svar på frågorna. Vad jag eller någon av mina kollegor SYV-ar tycker om kommunjuristens svar, spelar tyvärr ingen roll. Vi kan inte tvinga folk att svara på ett visst sätt eller svara över huvudet taget.
    • SYV-besökare : Känner till exempel när familjer flyttade för att deras barn skulle gå i en skola som bättre passar för barnet/barnen. Man behöver inte alltid fysiskt flytta - utan kanske (om man har möjlighet) endast ändra elevens folkbokförings-adress... kanske kan eleven bli folkbokförd hos en släkting i den andra kommunen? Tråkigt att behöva "flytta" på riktigt eller "på pappret" - men om inget annat funkar, så kanske man måste... suck! :(
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! vi fick svar från en sakkunnig på Skolverket. Var god läs hennes svar, nedan:

    Varje kommun ansvarar för att alla ungdomar i kommunen som tillhör gymnasiesärskolans målgrupp erbjuds utbildning av god kvalitet i gymnasiesärskolan. Kommunen får erbjuda utbildning som den själv anordnar eller utbildning som anordnas av en annan kommun eller ett landsting enligt samverkansavtal med kommunen eller landstinget. Kommuner som har ingått ett samverkansavtal bildar ett samverkansområde för utbildningen.

    Vilka utbildningar som erbjuds och antalet platser på dessa ska så långt det är möjligt anpassas med hänsyn till ungdomarnas önskemål.

    Eleven kan vända sig till sin hemkommun för mer information kring vilka eventuella andra kommuner som hemkommunen har ett samverkansavtal med. Det är samma regelverk för gymnasiesärskolor och gymnasieskolor vad gällande samverkansavtalet. Vill eleven söka till en fristående gymnasiesärskola får man vända sig direkt till den skolan.

    Källor:
    18 kap. 27 § skollagen
    Regelverk: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar