Maria
    Hej! Jag ville söka till elektrikerutbildningen via min kommun (Botkyrka) men de sa att jag inte borde söka för att jag ändå inte kommer få en plats (trots att jag är behörig) för att de prioriterar de nyanlända till Sverige. Får de göra så? Det motiveras ju inte av kompetens.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Maria,

    enligt Vuxenutbildningsförordningen tillhör "kortutbildade och studieovana" de prioriterade målgrupper, dvs den som har kortast tidigare utbildning har företräde till utbildningsplatserna på komvux.

    Givetvis måste man vara Behörig. Till en gymnasial utbildning är man behörig om man har "grundskolekompetens". Alla som har grundskolekompetens (och i praktiken är det godkända betyg i svenska/SAS, engelska och matematik = åk9 i grundskolan) konkurrerar sedan om utbildningsplatser. Har man bara grundskola bakom sig, är man först i kön. Har man redan påbörjat någon gymnasial utbildning förut - är man längre bort i kön. Den som har en avslutad gymnasial utbildning, står väldigt långt i kön ... och har liten chans att få plats. Dessutom är det kommunens Egna invånare som man tar in (de som är skrivna i den egna kommunen). Detta för att man får ej statsbidrag för att ge utbildning till personer som är skrivna i andra kommuner, och då har man inte råd att utbilda dem.

    Ingen kan förbjuda någon att söka en utbildning. Jag tycker du bör göra ansökan. Komvux kan inte vägra ta emot ansökan från dig (eller från någon annan). Om du inte söker, kan du definitivt inte få plats. Så - sök! är mit råd. Sedan om du får besked PLATSBRIST kan du be din komvux redovisa vem som kom in på den utbildning som du också vill komma in på. Vad hade de personer för tidigare utbildningsbakgrund. Och om det visar sig att de som fick plats har längre (högre) utbildning än du, då har komvux gjort fel. Du kan i så fall överklaga komvux beslut om tilldelning av platserna. Innan du får "avslag" (som oftast kommer i form av svaret PLATSBRIST) - vet du inte om du kommer in eller ej.

    Om du upplever att någon av komvux personal gjort olämpliga uttalanden, kan du anmäla det. I första hand råder jag dig att kontakta rektor på komvux. Om du vill, kan jag försöka få fram exakt hur anmälningsproceduren går till... dock är frågan här - har du några bevis? :( I fall de "skyldiga" "blånekar" och säger att de inte har sagt det... står det "ord mot ord" och det blir ingen "case" av det, då det ej går att "föra i bevis" som juristerna brukar uttrycka det.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Hej! Tack för upplysningen.. Detta
    • : Dock menade jag inte att det var någon från komvux som uttalat detta. Detta svar fick jag från Botkyrka kommun.
    • Julia : Frågan är vad de menade på Botkyrka kommun. Om de menade att det är många nyanlända som saknar grundskoekompetens, och då går pengarna till att ge dem plats på grundskolekurser, och därför finns det mindre pengar till att köpa gymnasiepIatser - då föIjer de VuxenutbiIdningsförordningens bestämmerIser om Prioriterade Målgrupper och det måste de göra. Det är du som fick deras svar och vet vad som sades eller skrevs. Du har rätt att anmäla det som hände - frågan är dock till vilken Instans just detta kan eller bör anmälas?
    • : Låt oss säga att jag blir antagen från komvux sida, kan kommunen ändå välja att inte betala för utbildningen? Jag menar blir jag antagen så betyder det väl att jag tillhör den prioriterade målgruppen eller?
    • Julia : Är det så i ditt fall att du är skriven/folkbokförd i en kommun och söker utbildning på komvux i en annan kommun? Om det är så - då är det en fråga om "interkommunal ersättning". På grundskolenivå kan inte kommunen vägra att betala. Men på gymnasiet är det fritt för kommunen att säga Nej, vi har inte råd. Komvux i den kommunen där du söker gymnasial utbildning kommer inte anta en person, vars kommun vägrar att betala för utbildningsplats, för att de kan inte ge utbildning om de inte får betalt (lärare vill ju ha lön :) - men om de av misstag skickar dig besked ANTAGEN, då har du rätt att läsa, oavsett vad din hemkommun säger sen, för att man har rätt att bedriva den utbildning där man är antagen (om man inte skolkar för mycket mm).
    • : Hej! Nej det är ingen fråga om innerkommunal ersättning. Jag försöker bara förstå varför de nyanlända får en plats på elektrikerutbildningen som är en gymnasieutbildning och inte en grundskoleutbildning. Medan någon som är bosatt i Sverige inte får det med motiveringen du är inte nyanländ.
    • Julia : Kan vara så att det är någon "projekt" som de fick särskiIda pengar tiII... för att anordna utbiIdningar för NyanIända. Det kan vara pengar från Migrationsverket, UppdragsutbiIdning och då är det en SpecieII måIgrupp som är tänkt för den. Skicka gärna Iänk tiII info om just den utbiIdningen som du viII komma in på. Det är annars omöjIigt att svara om din komvux gör feI. Och när du skriver "komvux" kontra "kommunen" - så är det i princip samma sak, för att "komvux" = kommunaI vuxenutbiIdningen, dvs den DeIen av KOMMUNEN som ger utbiIdning för vuxna.
    • Julia : Gör ansökan. Om de inte tar emot ansökan, och det är VANLIG KOMVUX UTBILDNING, inte Projekt eIIer uppdragsutbiIdning med en speciell målgrupp "nyanlända", då gör de fel. De måste ta emot ansökan från "vem som heIst" tiII en vanIig komvux utbiIdning.
    • : Ifall det skulle vara fråga om ett nytt projekt eller uppdragsutbildning gör det inte mindre orättvist. De utgår ifrån vilket land man är född i vilket leder till att de sökande inte tävlar om platsen med lika villkor. Dessutom om kommunen får pengarna till dessa nyanländas utbildning från t.ex migrationsverket borde det istället betyda att de har mer pengar kvar för de som är bosatta i Sverige för att erbjuda de platser och inte tvärtom.
    • Anna : Vad önskar du att vi här på Fråga SYV gör konkret? Vi bad dig att skicka en Iänk tiII info om vad det är för utbiLdning. Det kan jag inte se att du har gjort. När vi inte vet vad det är för utbildning, vad är meningen att spekuIera kring den? På vilket sätt hjälper det dig att komma in på utbiIdningen?
    Läs alla kommentarer