Hej Ludwig,

    jag är rädd att jag inte kan svara på din fråga.

    För det första, så är det inte studie- och yrkesvägledarens profession/kunskap att kunna bedöma lärarens arbetsmetoder.

    För det andra, så spelar många små detaljer Stor roll - t.ex om hur läraren har formulerat uppgiften, t.ex om meningen är att ni ska träna på att utföra självständiga uppgifter /och de som behöver hjälp kan säga till och få hjälp - t.ex... eller om läraren menar att ni har tidigare på lektionstid tränat på delar av de uppgifter ... och nu är det dags att utföra självständigt arbete/.

    Jag kan givetvis ha en personlig åsikt, men det spelar ingen roll vad jag tycker. För att det är läraren som bestämmer hur undervisning ska bedrivas, men ytterst är det rektor som är ansvarig.

    Om man som elev inte är nöjd med hur läraren bedriver undervisning, rekommenderar vi ställa en fråga till läraren - och det kan visa sig att det uppstod ett missförstånd och ni kan snabbt reda ut det. Om så inte är fallet och du inte får svar från läraren som du kan förstå och acceptera, vänd dig till annan personal på skolan - ex. till din Klasslärare/mentor eller till biträdande rektor eller till programrektor eller till gymnasiechef.

    I syvene och sist - kan man lämna in klagomål till Skolinspektionen. Du kan också samråda med Upplyssningstjänsten på Skolverket - ring på vardagar kl.9.30-11.30 eller kl.13-15 tel.nr 08 527 332 00 /men jag tror tyvärr att upplyssningstjänsten kommer att svara att det är till rektor på din skola som du får vända dig/.

    Hoppas någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag tycker det är bra att träna på utföra uppgifter självständigt - det förbereder inför eftergymnasiala studier och till yrkeslivet. Mitt förslag är att du försöker och gör ditt bästa. Tänk också på att alla i din klass är i samma situation - då är du inte i en sämre situation än andra elever. Vänligen Julia