Hej Samir, Ja! man - om man har Gymnasieexamen, får 1.0 i merit för engelska 7 godkänt betyg; E eller högre betyg ... men eftersom betyget räknas även in i jämförelsetalet - så kan totala höjningen bli mer eller mindre. Dvs jämförelsetal påverkas ju!

    Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoäng

    Exempel; om en elev har alla C betyg, men Endast E betyget i eng 7... pga E betyget i eng 7 blir jämförelsetal 14,8 (och inte 15.0 som det blir med alla C-betyg); sedan plussar man på 1.0 i meritpoäng. Meritvärde blir 15,8

    men om eleven får A betyg i eng 7, blir hans/hennes jämförelsetal 15.2 i ställer + 1,0 /meritpoäng/ resultat - Meritvärde 16.2.

    Alltså det är mer fördelaktigt att ha högre betyg i de kurser som även ger meritpoäng. Dock blir det höjning, även om man "endast" får E-betyg.
    Exempel; eleven har alla A-betyg men endast E betyg i eng 7. Jämförelsetal sänks från 20.0 till 19.6 men pga +1.0 meritpoäng, blir meritvärde 20.6 dvs höjning i detta fallet blir på +0.6 (sänkning i jämförelsetal men höjning pga meritpoängen). Man kan alltså inte sänka sitt meritvärde även om man har låga betyg i kurser som ger meritpoäng.
    OBS! F betyget ger inte meritpoäng. Men har man E-betyget eller högre, blir det en höjning av meritvärdet, om man har godkända betyg i kurser som ger meritpoäng, även om man i meritpoängsgivande kurser får lägre betyg än snittet av de övriga betygen.

    Var god läs om reglerna kring meritpoäng för dig med Examensbevis - på Gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA