Alba
    Funderar på om jag ska välja NANA eller NAS, har lätt för samämnena, men känner att (trots inga framtidsplaner) trots det skulle vilja ha behörigheten på NANA för att söka till exempelvis biolog, biomedicinsk analytiker etc?
    Med NAS kommer jag säkert få bättre betyg men vilket ska man prioritera egentligen?
    Just nu går jag på vårterminen i ettan på gymnasiet. (NA)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alba!

    Du vet säkert vad skillnad på de två olika inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet är, men jag skickar ändå en länk här >> till Programplanen på NA.

    Du frågar om man blir behörig till "allt" på Natur-natur och svaret är "nej", för att det inte finns något program på gymnasiet som ger behörighet till "allt".

    Vill du bli behörig till högskoleutbildningar som kräver godkända betyg i Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matematik 4 - då är inriktning "naturvetenskap" som ger den behörigheten, men det går också komplettera på komvux eller genom prövningar - efter gymnasiet.

    Skulle du t.ex behöva betyg i Biologi 2 och Kemi 2, men inte i fysik 2 och matte 4, då kan du läsa inriktning "samhälle" och läsa t.ex Biologi 2 som programfördjupande och Kemi 2 - som "ett naturvetenskapligt ämne" som inriktningskurs.

    Det är inte omöjligt att läsa alla de kurser som läses på inrikt "naturvetenskap" - även på inriktningen "samhälle". Så här gör man i så fall: läser en av de inriktningskurser (som ingår i "naturvetenskap" som "NO-ämne" + tre kurser som programfördjupande).Skillnaden är i så fall att på inrikt"natur" får du garanterat läsa alla de kurser som ingår i inriktningen. En sådan garanti finns inte om du väljer den andra inriktningen, men du kan i stället vinna på att "skjuta fram" val av kurser till innan åk3... du kan alltså välja att läsa de andra kurser under åk3 (eller läsa de "naturvet."inriktningskurser).

    Det blev en krånglig förklaring. Hoppas du förstår hur jag menar. Åtekom om du inte förstod, så ska jag försöka förklara bättre. :)

    ANNA