Jakob
    Hej!
    Jag går nu första året på naturvetenskaps programmet och skall göra mina individuella val inför tvåan. Jag vet fördelarna med att läsa spanska 4 men jag vet att jag inte kommer klara det då jag haltar mig genom spanska 3 i nuläget. Så det jag har tänkt att göra är att välja engelska 7 och matte 5 i 3an för att få mina 2,5 meritpoäng. Men det jag undrar över är mina val inför tvåan jag tänkte välja 2 ämnen som jag kan sätta relativt högt betyg på så frågan är om jag nu väljer moderna språk 1 i tyska då jag har intresse för det och tror att jag kommer få bra betyg i det samt företagsekonomi av samma skäl. Hur kommer dessa påverka mina betyg? Kommer jag ens få betyg i dessa ämnen och hur påverkar de min gymnasie examen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jakob,

    alla betyg man får på gymnasiet (som regel***) bidrar till elevens Jämförelsetal.

    *** ett UNDANTAG är att vissa "utökade kurser" (extra kurser som man Enligt Rektors beslut läser Utöver sina vanliga studier) inte räknas in. Att man läser utökade kurser är inte så vanligt. Eleven ansöker om det och rektor beslutar... Såvida du inte läser utökade kurser, så kommer alla dina gymnasiala kurser /förutom då Gymnasiearbete, som det endast är möjligt att få E eller F på/ bidra till ditt jämförelsetal.

    Jämförelsetal + meritpoäng>> = MERITVÄRDE och det är med ditt meritvärde som du konkurrerar om plats på högskolenivå i Sverige.

    SYV på din skola kommer att se till att "programstrukturen" följs - för att i annat fall kommer du inte att kvalificera dig till Examensbevis. Men du får gärna själv titta på Programplan för NA>> - längst ner i programplanen ser du av vilka "brickor" som programmets "byggs" :)

    Betyg i gymnasiearbete räknas inte in i Jämförelsetal /men man är tvungen att ha E i GA för att kvalificera sig för examensbevis/. Övriga kursernas betyg bidrar alla till Jämförelsetalet /snittbetyget/ - och ju högre betyg man har i varje kurs, desto högre blir Jämförelsetalet. Om man sedan plussar på max i merit - kan man i så fall få högt meritvärde.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : hej Anna!
    • : jag undrar får man betyg i tyska 1 ?
    • Anna : ja, om man läser en kurs Tyska 1 och uppfyller betygskriterier, då får man betyg i tyska 1.
    • : tack så mycket för din hjälp och tid nu känner jag mig säkrare i att göra mina val. Bästa hälsningar Jakob :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer