Maria
    Hej! På gymnasiet jag ska söka till så finns det 64 platser till programmet jag vill söka till, vilket innebär att det förmodligen kommer bli flera klasser inom det programmet. Alltså EK16a, EK16b osv, om alla dessa 64 platser blir upptagna. Och nu är det så att en tjej jag tvingats gå med sen lågstadiet, som varit extremt elak mot mig sen dess, tänker söka till exakt samma skola som mig, OCH program och även inriktning sen när vi börjat 2:an på gymnasiet. Det finns dessutom bara en gymnasieskola i min hemkommun. Och jag är nästan säker på att de som delar in klasserna kommer ta hänsyn till att jag och den här tjejen gått i samma klass på högstadiet, och därför placera oss i samma klass, för att de tror att vi är vänner. Kan man se till att de INTE placerar oss i samma klass? I så fall, HUR? Och om vi hamnar i samma klass ändå, t.ex i EK16a. Finns det då möjlighet att jag får byta till t.ex EK16b, om jag förklarar hur det ligger till? Och berättar att jag inte orkar tre år till med henne.
    Och en fråga till: Min bästa vän som också vill söka till ekonomi ligger väldigt risigt till i matte. Hon har fått F på varenda prov på höstterminen, även fast hon försöker bli godkänd. När är det egentligen helt kört för henne att ta tag i matten och få ett godkänt betyg?
    • : Om det finns 64 platser, bör det vara 2 klasser (32 elever per klass - om nu alla platser blir upptagna). I värsta fall - om det t.ex. blir bara 35 behöriga sökande till det programmet på just den skolan, blir det då bara en klass. Finns det inte elever så det räcker till 2 klasser, kan det inte bli 2 klasser. Och då blir det inte möjligt för dig att gå i "en annan klass" för det blir ingen annan klass. :( Därför tycker i alla fall jag - att om det är väldigt viktigt för dig att inte hamna i samma klass med en viss elev, är det säkrare att söka till en annan skola eller ett annat program. I och för sig, kan du efter Preliminär antagning se hur många sökande det fanns till just den skolan och det programmet - och om det är troligtvis blir 2 klasser eller en klass.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Maria! Jag råder dig prata med kurator på din skola - om att du inte vill hamna i samma klass som "den där tjejen". Kurator har vissa befogenheter och kan kontakta rektor på gymnasiet och få svar eller t o m ett löfte att ni i så fall inte hamnar i samma klass, om kurtor bedömer att det är så passa stora problem att de inte går att lösa på annat sätt, än att placera er i olika klasser. Angående Matten för din kompis - så är det ett stort problem om hon inte blir godkänd på vårterminen i matten. Då är hon inte behörig till gymnasiet. Då är hon behörig till IM, introduktionsprogrammen - http://www.gymnasieguiden.se/program/IM Det är bra att hon kämpar och försöker, jättebra! men det är faktiska kunskaper som bekräftas av betyg som gäller när man söker till gymnasiet. Hälsa din kompis att det finns Mattecentrum (om hon inte redan känner till dem) - som driver Räknestugorna och alla kurser i matte är upplagda på www.matteboken.se Jag vet inte på vilken ort ni bor, se därför själva på http://www.mattecentrum.se/raknestugor om det finns någon Räknestuga i er stad. Det är gratis att få hjälp i en Räknestuga. Jag undrar också om din kompis får hjälp på skolan. Har speciallärare gjort dyskalkyli utredning? får hon undervisning i en liten grupp? Bästa hälsningar ANNA
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    HEJSAN!

    Jag undrar om det finns andra gymnasieskolor inom pendlingsavstånd eller om du kan tänka dig söka till ett annat program?

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv på Fråga SYV

    Liselotte