Aydo
    Förra året läste jag Svenska 1, men i år läser jag Svenska som andraspråk 2. Är det tillåtet att göra en prövning i Svenska som andraspråk 2 (kursen som jag egentligen borde ha läst förra året), för att på så sätt kunna ersätta betyget jag fått i Svenska 1 men det jag får i Svenska som andraspråk 1?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Aydo!

    Det är tillåtet att ha Svenska som andraspråk betyg i stället för betyg i "svenska". Om du får betyg i SAS (svenska som andraspråk) 1, kan du ha det betyget som "ett vanligt betyg" i ditt Examensbevis och du ber i så fall att man sätter in Svenska 1 som en "utökad kurs" i ditt Examensbevis.

    Det finns en regel som säger att alla betygsatta gymnasiala kurser, i vilka man fick betyg innan man får ut Examensbevis, måste ingå i Examensbeviset. Svenska och Svenska som andraspråk får ingå i samma Examensbevis samtidigt.

    Du kan, alltså, "slippa" läsa andra kurser inom programfördjupnigen och ha betyg i Svenska 1 - som en kurs inom Individuellt val, t.ex. Eller ha det betyget som U-kurs betyg.

    Däremot är det inte säkert att din skola vill ge dig möjlighet att göra prövning i Svenska som andraspråk 1. Men du kan absolut fråga om den möjligheten och vi hoppas och håller tummarna!

    Bästa hälsningar

    ANNA