Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du får 1.0 i merit för eng7 men betyg i meritgivande kurser räknas även in i ditt jämförelsetal.

    Så, den totala höjningen kan bli både högre och lägre (beroende på vad du har för betyg för övrigt).

    Vänligen

    Julia Syv

    • : Hej igen! Okej jag förstår men jag har mest b i mina slutbetyg från gymnasiet med några få c i trean och några a:n också, men jag har även ett f i matte 3b en det var ett eget val jag gjorde att läsa den kursen. Så tror du då att jag kommer få lägre merit? Då vill jag ju inte fortsätta att gå denna kurs. Mvh Sheila
    • Julia : Du kan inte få några nackdelar i att läsa Engelska 7, för att du är BEHÖRIG även utan den kursen. Du kommer därför räknas in i icke-kompletteringsgruppen med alla de betygen du fick innan du började läsa eng7 OCH i kompletteringsgruppen med det betyget som du får för eng7 (om det blir högre än F, dvs ett godkänt betyg). Du kommer, alltså, att konkurrera i FLERA URVALSGRUPPER vilket är en stor FÖRDEL för dig. Därför tycker jag att du bör fortsätta läsa Eng7 och ska försöka få så högt betyg du kan i den kursen. Det är vad jag vill råda dig till! Lycka till!