Beyza

    Hej, har några frågor angående kurser på komvux. Om man väljer att läsa kurspaket på komvux som man då läser i olika veckor från 20 upptill 40 veckor ungefär som exempel nätverkstekniker eller ekonomi assistent får man jobb efter man läst de kursen? Eller är det bara tillval man läst? Förstår riktigt inte vad det är till för. Skulle du kunna förklara vad kurspaketen innebär.

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Beyza,

    Kurspaket - är det några kurser som är ihopsatta och man har garanti på att få läsa alla kurser inom "paketet" om man uppnår godkända studieresultat på de tidigare kurser inom paketet; man behöver alltså inte söka separat till varje kurs.
    Tanken är att i fall det är ett Yrkes-paket, att man ska lära sig ett yrke och kunna få jobb.
    Ngt. jobb-garanti finns ju inte i Sverige... så det är omöjligt att lova att alla som läser yrkes-paket kommer direkt efter sin utbildning få jobb; men tanken och förhoppningen är att man ska kunna få jobb!

    • :

      Jaha okej då har jag några frågor 1.Vart hittar jag yrkes paket?

      2. Kan jag ändå typ läsa de och sedan söka jobb o möjligtvis få jobb även om jag inte har någon gymnasieexamen sen tidigare?

    • Milla : Vilken kommun är du skriven/folkbokförd i?
    • Milla : Och när fyller du 20 år?
    • : Är folkbokförd i en kommun där vi inte har komvux så jag får söka via en annan kommun och sedan få godkännande av min hemkommun. Sökte via Botkyrka kommun. Jag fyller 20 nästa år
    • Milla : Har du fått Studiebevis efter tre år på gymnasiet ?
    • : Ja, Jah har fått studiebevis efter tre år på gymnasiet
    • Anna : Eftersom du har studiebevis, behöver du inte vänta till 1 juli det kalenderåret du fyller 20år... du kan börja på komvux tidigare.
    • : Aa ja vet, tänkte redan söka nu till januari. Men har en annan fråga, vet inte om de är sant men hörde från någon att 2020 är sista året man kan fixa sin examen sen är det ogiltigt? Är det sant eller falskt?
    • Anna :

      Det sker vissa förändringar från 1 juli 2020... Reglerna förändras (har gjort det många ggr förut) och förändringar kan också ibland införas med kort varsel. Det är omöjligt att helt vara säker på vad kommer att gälla om några år. Bra därför att "fixa" sin examen så fort man kan, tycker jag... bl.a har du nu "färska kunskaper"... sedan kan det i framtiden bli så att "för gamla betyg" ej ska kunna användas för att sattas in i ett betygsdokument... det finns ex. 8-års regeln (betyg som är 8 år gamla eller äldre får ej tas in i ett Slutbetyg, t.ex.).

    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    på den här sidan: open24.ist-asp.com/botkyrka/vux kan du se vilka kurspaket som planerar att starta från januari 2019 och senare... .
    När jag valde kategori fick jag upp 132 kurspaket.

    Jag kan se att det finns info om sammanlagt 566 kurspaket, ex.

    Ett annat exempel på ett kurspaket:

    Och ännu ett exempel:

    Ännu ett tips som jag vill ge att du tittar på utbildningar inom yrkeshögskola: www.yhguiden.se
    När man söker till yrkeshögskola, behöver man inte tänka på vilken kommun man är folkbokförd i, för att det spelar ingen roll. Yh-utbildningar är statliga, ej kommunala...
    och ännu en bra sak med yh-utbildningar är att de kan göra undantag från behörighetsreglerna och ta in även obehöriga.
    Några exempel på yh-utbildningar:
    utb. till Med.sekreterare i Stockholm>
    utb. till Löneekonom i Stockholm>
    utb. till Apotekstekniker i Stockholm>
    utb. till Paralegal i Stockholm>
    :: utbildningar till Tandsköterska på distans>>

    • : Hej, jag har bland annat sökt till administratör osv. Är det då yrkes utbildning? Alltså kan jag då möjligtvis få jobb inom de efter jag pluggat de i några veckor på komvux?
    • Anna : Kurspaket administratör är en Yrkesutbildning. Om yrket var god läs på https://www.framtid.se/yrke/administrator - det finns inte några strikta krav på vilken utbildning man behöver för att kunna få jobb som administratör; det är arbetsgivaren som bestämmer.