Ilkay

    Hej! Jag går sista året på Estetiska programmet och har lite lägre meritpoäng med tanke på att jag har fått få C och D. men många E i generellt. Läser också Matematik 3b medans grundläggande behörighet var Matematik 1b. Jag vet litegrann om att man får 0,5 poäng för varje kurs man läser som extra. Då om jag inte vet fel, så kommer jag att få 1.0 poäng på mitt meritpoäng.. Men undrar om detta sker också när man läser en kurs som inte fanns på skolan, alltså som fysik 1a som inte finns vid estetiska programmet. får man också extra merit för att man läser något som inte finns i själva gymnasieprogrammet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Om du tar ut examensbevis från gymnasiet kommer av de kurser du senare läser på gymnasial nivå räknas in (påverka ditt meritvärde) endast kurser som antingen krävs för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning eller om kurserna ger dig meritpoäng. Max antal meritpoäng är 2.5.
    Om du på gymnasiet får godkända betyg även i matte 2 och 3, men din högskoleutbildning kräver inte matte för särskild behörighet, så for du (alldeles som du själv skriver i din fråga) + 0.5 för vardera mattkurs, alltså sammanlagt + 1.0 meritpoäng. Då återstår det att kunna få ännu + 1.5 meritpoäng. Godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng. Ännu + 0.5 kan du få för antingen matte 4 eller  i moderna språk 3.
    Fysik1a, om den inte ingår i ditt examensbevis och inte krävs för särskild behörighet till den utbildning på högskolenivå som du söker till, kommer inte betyget i den kursen räknas in, alltså läser du den kursen endast för kunskaperna (för att bli duktigare och kunna mer). Oftast kan man också få högre resultat på högskoleprovet om man läst fler gymnasiekurser.
    Hänvisning: gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Liselotte
    • : Hej! Tack så jätte mycket för svaret! Jag förstår nu bättre :) Dessutom har jag märkt att jag har blandat ihop "Meritpoäng" och "Meritvärde" med varandra. Man tror att de är samma... Min plan är att studera till Sjökapten efter gymnasiet.. Eftersom jag går Estetiska så saknar jag fysik1a som det krävs för den utbildningen, och för att få den tänkte jag söka till komvux direkt efter gymnasiet.. På Antagningspoäng.se såg jag antagnings poänger för olika skolor som ger utbildningen till att bli sjökapten. Med tanke på att mitt meritvärde är runt 11, utbildningen kräver också runt 11 så var det lugnt tänkte jag, dessutom kommer jag kanske få lite högre betyg i år så meritvärdet kan bli 11,5 eller 12.0. Men tyvärr finns det väldigt få val för den utbildningen, antingen Kalmar eller Göteborg, alltså 2 skolor. det är inte så populärt med utbildningen, men jag är ändå rädd för att kanske inte komma in när alla behörigheten är fixat. Vad gör man på sånhära situationer?
    • Julia : Gör högskoleprovet. Försök också få så höga betyg i de kurser som du ännu inte fick betyg i, och även efter gymnasiet - i Fysik1a.
    • Julia :

      Du kan också titta på yrkeshögskoleutbildningar - t.ex den här yh-utb: utbildning/sjosportskolan-gbg/fartygs-och-maskinbefal-8-skargardsentreprenör