Mia
    Hej!

    Jag undrar om full meritpoäng (1,5) för moderna språk räknas med när man söker till en civil-ingenjörs utbildning. Jag vet att en av behörighetskraven är Matematik 4 och att det betyder att man endast får 1,0 för Matematik 5 (istället för 1,5). Men hur är det med meritpoängen för moderna språk då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mia,

    Brendan (se kommentar tiII din fråga) har I PRINCIP rätt, men det kan finnas nåra få utbildningar till Civilingenjör, se exempel här>>

    som för behörighet kräver även godkänt betyg i Moderna språk 3. Och om du söker en sådan utbildning där du för behörighet behöver ha godkänt betyg i moderna språk 3, kommer du att få meritpoäng för godkänt betyg i moderna språk 4 (men inte för mod.sp 3 - då det är behörighetsgivande kurs).

    Det är inte alls vanligt att Civilingenjörsutbildning kräver godkänt betyg i mod.sp3 (det är endast om det är Internationell inriktning på CiviI-ing utbiIdningen), men jag känner att det är viktigt att påtala att det kan ev. bIi så att du får endast 2.0 i merit (och inte max, som är 2.5) - i faII du söker tiII en sådan "undantags"-civiIing.-utb.

    Men annars så är det som du tror och som Brendan skriver i sin kommentar.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jaha, men Civilingenjör inom "datateknik" eller "samhällsbyggnad" kräver väl inte moderna språk 3? Vill bara vara säker på att jag får full meritpoäng och inte får en shock när jag ska söka till högskolan sen.
    • Anna : Du får gärna se på Behörighet just de utbiIdningar som du viII söka. Behörighet kan också ändras ibIand... så det är inte aIItid möjligt att pIanera på Iång sikt. Om du kan, Iäs eng.7 eller matte SpeciaIisering - det är bra att kunna mer engeIska och mer matte! :)
    • : Okej, tack så mycket!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer